Toppturer:
Topper syd for Haukeliseter

I påsken hadde vi gleden av å oppleve noen topper rett ved Haukeliseter. Tankene har kanskje da lett for å gå nordover – til Nups-massivet. Det er slettes ikke nødvendig, det er mye fint i sør også! Vi hadde bare et par dager til rådighet, og her kan du lese om hva vi rakk over i finværet.

Av Lars

Herlig leirDet var ikke bare tiden som førte oss sørover, men også komforten. Vi dro nemlig inn en pulk med mye godsaker. På denne måten kunne vi ha lette dagstursekker på selve toppturene. Da ferden nordover starter med mye bakker, var det mye mer hensiktsmessig å gå sørover. Her fant vi en fantastisk leir helt sydvest for Kjelevatn. Leiren ligger rett NØ for det lille vannet nord for høyde 1005. Det lille vannet hadde selvsagt overvann, så vi var sikret nydelig vann rett utenfor teltåpningen. Leiren lå også godt skjermet, men mistet dessverre solen i 6-7 tiden.

Kjelatind og Vassdalseggi
Ingunn nyter utsikten fra KjelatindFørste dagen gikk vi ganske rett sydover. Mot Kjelatind (1476 moh). Veldig grei oppstigning, få steder som føltes bratte. Da vi kom opp hadde vi fantastisk utsyn – noe du også kan nyte i galleriet fra turen (se spalten til høyre). Vi prøvde å se ut hvordan vi kunne komme oss opp på Vassdalseggi (1658 moh).

Nedkjøringen ble foretatt rett sør-vestover. Her hadde flere kjørt ned før oss. Vi fant et flott lunsj-sted rett under toppen, med utsikt sørover. Videre ned nord for høyde 1332, og ned på Engelstjønn (1184 moh). Derfra småkupert inn på vann 1146. I NV her går det opp en bekk. Her kan en skråne litt opp, uten at det blir altfor bratt. Så rundet vi 1350, og gikk NØ, før vi gikk rimelig rett V sør for høyde 1431. Så fulgte vi bare ryggen. Helt til vi kom til høyde 1650. Da så vi bort til toppen på 1658, men klokka var 17. Tid for å komme seg hjemover. Vi visste jo heller ikke helt hvor vi skulle kjøre ned igjen…

Ingunn på vei opp mot VassdalseggiDet viste seg å være det minste problem. Selv om vi gikk ganske alene opp, så var det bra med spor over eggen. De gikk ned rett nord for høyde 1431. Her var det fantastisk flott – hardt og fint. Med et lite styrelag snø på toppen. Ikke var det altfor bratt heller. Nedkjøringen til Lisledalen var dagens høydepunkt! Hele dagen hadde vi ”vasset” i råtten snø, men her i nord-hellingen var det hardt og fint. Ut Lisledalen var det hardt helt til det åpnet seg mot Vassdalen. Da var det slutt. Men, vi kom frem til teltet akkurat i det solen rant. Min kjære lagde i stand real-turmat, mens jeg gikk meg tørr. Litt våt på ryggen etter å hatt på sekken. Men, da middagen var klar – var jeg tørr!

Tidlig kveld med stjernetitting. I det hele tatt var det mye fint vær i slutten av denne påsken. På kvelden skulle vi få besøk av Nils Rune og Espen. De gikk inn i mørket, og hadde litt problemer med å finne oss. Til slutt gikk det, men de fikk en ganske sen kveld.

Vassdalseggi igjen
Nils Rune og Ingunn koser seg under varden på VassdalseggiPå morgenen fleipet vi litt med at vi kunne være guider. Begge de andre gutta har lang turerfaring, og det var moro å tilby dem guide-tjenester. Derfor gikk vi over Vassdalen og inn i Lisledalen denne dagen. Opp der vi rant ned, og over hele Vassdalseggi. Satte oss under varden med lunsjen. De andre kjørte enda brattere på vei ned i Lisledalen, enn det vi gjorde dagen før. Mens de tok en tur til, dro jeg ned for å slå leir og trekke pulk. Timingen var rimelig perfekt, da vi kom sammen igjen rett før Ståvatn.

Både Kista (1326 moh) og Kistenuten (1606 moh) ser ut til å være fine topper også. Fitjanuten (1504 moh) nord for Holmavatn (Stavanger Turistforening) ser også fin. I det hele tatt er det topper nok til enda en påske. Minst! ;-)

We will be back!

Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 28.4.2005

Galleri
Med så fint vær blir det mange bilder. Her finner du 55 stykker, og hele 5 panoramaer.

Kart
Vi brukte lilla turkart over Haukelifjell i 1:50000. Bestillingsnummeret er 2203.