10 dagers rundtur på tandemsykkelVolker Kløchner, pilot, og jeg (syns- og hørselshemmet) hadde en opplevelsesrik rundtur på tandemsykkel i fjor sommer, og vi hadde lyst å gjenta suksessen i år. Nytt av året var min nye tandemsykkel. En landeveisykkel med bl.a. skivebremser på hjulene. større ramme, større hjul, bedre girsystem og gode seter med støtdemper.
1.dag: Lørdag 20.07 Været var lett skyet med litt vind. I det vi skulle til å sykle, ropte kona mi at bakhjulet var flatt. Huff da, men det var ikke punktering, men for lite luft, så vi måtte pumpe opp. Så bar det i vei, litt vinglete i begynnelsen pga tilhengeren og frontveskene, men etter å ha tråkket en stund, fant vi rytmen. Nå bar det mot øst. Vi syklet over Varoddbrua, sykkelvei gjennom Hånes, forbi den populære badeplassen Hamresanden. Vi syklet på sykkelveien til den var slutt ved Ryen, avkjørselen til Ålefjær, Så syklet vi på fylkesveien nr.41, langs med Topdalselva til Birkeland. Veien var forholdsvis lett å tråkke, lite kuperte terreng. Fra Birkeland tok vi av mot Lillesand, fylkesvei nr.402.
Det pågår mye veiarbeid i forbindelse med ny motorvei mellom Kr.sand, Lillesand og Grimstad, men vi ble ikke berørt av det. Vi kom til Grimstad, syklet gjennom sentrum. Det var mye folk og stort biltrafikk. Men vi kom videre ut fra byen og kom på gamle fylkesveien, nr.420, til Fevik. Da meldte sultfølelsen seg hos meg, og jeg lurte på når Volker ville ha matpause. Vi hadde syklet flere timer. Så vi stoppet i sentrum på Fevik. Volker var ikke så sulten, for han hadde spist ekstra godt til frokost. Likevel tok vi en rask matpause. Det gjorde godt. Vi syklet videre på fylkesveien over Nidelva, og kom til Arendal. Der var det virkelig folksomt og vi havnet midt oppi båtfestivalen. Da måtte vi trille sykkelen for å komme gjennom folkemassen og ut av sentrum. Ja, nå bar det vel mot Tromøya tenkte jeg, for Volker ville besøke sin tidligere arbeidsplass. Da vi hadde syklet over 1 time og ingen Tromøyabrua i sikte, syntes jeg dette var merkelig og stoppet på en sidevei. ”Hvor er vi nå”, spurte jeg Volker. ”PÅ vei til Tvedestrand”, svarte han. Å det ga forklaringen på hvorfor vi aldri kom til den brua. Så bar det til Tvedestrand, fylkesveinr.410, forbi blant annet Eydehavn. Jeg visste at det ikke var campingplass i nærheten. Da vi kom til sentrum, kom i prat med en av hytteeier. Han tilbød oss å slå opp telt på hyttetomten hans. Men da måtte vi sykle tilbake der vi kom fra. Det takket vi nei til. Nærmeste campingplass var Lyngør, og det var ikke mange km dit. Så det gjorde vi. Vi syklet på fylkesveien nr 411. Omsider kom vi Lyngør, der har jeg aldri vært før. Vi fant en campingplass og slo opp teltet. Stelte oss og spiste varm middag som Volker tryllet frem. Etterpå ruslet vi rundt på campingplassen, langs med brygga. Det hadde vært en lang dagsetappe, vi la oss før det ble mørkt og sovnet momentant. Den første dagen hadde vi tilbakelagt 133km og var ute på sykkelen i 9t15min. 2.dag. Søndag 21.07 Våknet etter en god natt søvn. Vi pakket ned bagasjen, så tok vi en skikkelig frokost. Det var lett skyet, behagelig temp. Vi forlot plassen kl.9.30. Målet var å komme til Langesund. Syklet langs med kysten og fylkesveien, nr.411, som var kupert med mange lange stigninger. Det var et spennende landskap med mest skog og berg. Vi kom til et veiskille som førte til Risør. Vi hadde egentlig ikke tenkt å sykle til denne byen, men det var første gang for meg. En koselig by!
Vi kom til Søndeled og etter det et veikryss hvor vi tok av til høyre mot Stabbestad. Det var fin og kupert vei langs med Søndeledsfjorden, frem til Stabbestad som var en fergeleie. Vi måtte vente i 2timer 30min.på fergen, som går over Kilsfjorden til Kragerø. I det vi hadde sjekket rutetiden, begynte det å pøsregne så vi måtte søke ly. Jammen hadde vi f laks. Ventetiden benyttet vi til å spise is og drikke kaffe. Etter vel en times tid ble det opphold, lett skyet. Så kom fergen og kjørte oss over til Kragerø. Vi syklet ut fra Kragerø og tråkket videre i retningen mot Langesund. På denne strekningen syklet vi langsmed kysten. Vi syklet også på en sykkelvei (postvei), og det var fast dekke, samt asfalt. Underveis på denne veien pågikk veiarbeid og det var løs grus. Så skjedde det et eller annet med kjedet. Det satt helt fast i tannhjulene. Det tok tid å få kjedet i riktig stand. Det var mye fint å se rundt i dette område. Det ble litt sent på kvelden og som nevnt var målet å nå Langesund. Men vi fant ut det var bedre å campe nå. Vi syklet noen km til vi fant en rasteplass, ved et vann, Regnsjøvannet. Det var like før det ble mørkt, mest pga mørke skyer og klokka var blitt 20. Inne ved skogkanten var det et annet telt, andre syklister. Vi fant en egnet plass. Før vi slo opp teltet , tok vi en dukkert i vannet, årets første bad. Det var herlig. Like etter vi hadde badet, kom regnet. Så var det full fart med å sette opp teltet. Det gjorde ingenting for oss for vi var uansett våte etter badingen. Det var godt å få på oss tørre og varme klær. Det skulle smake godt med varm mat etter dagens økt. Men dessverre ble det ikke noe varmt mat eller drikke. Årsaken var at fyrstikkene var våte, Vi prøvde å få kontakt med naboteltet, men ingen reaksjon. Det ble kun knekkebrød og vann. Vi la oss tidlig og var slitne etter alle stigningene men ellers var humøret på topp. Vi hadde tilbakelagt 98km. og var ute i10t 30 min med pause. 3.dag. ) Mandag 23.07 Våknet tidlig til litt småregn, men etter hvert opphold. Planen var å komme tidlig av gårde i håp om å rekke fergen fra Langesund som gikk ca 10:30. Slik gikk det ikke. Det var et ungt ektepar fra Tyskland som bodde i naboteltet. Volker ble i fyr og flamme, da han kom i prat med dem, mens vi spiste frokosten på piknikkbordet. De hadde kommet med båt fra Danmark til Langesund. De skulle videre sørvest til Kr.sand. Så vi kom litt seinere av gårde enn planlagt. 9 tiden. Knapt 1mil før Langesand, etter å syklet på fylkesveien, måtte vi inn på en sykkelvei, Det var fine strekninger og det var 2 bratte bakker. Disse bakken, både opp og nedoverbakken, var asfaltert pga sikkerhet. Bakkene var så bratte at vi måtte trille sykkelen oppover og det var virkelig tungt. Da vi kom på toppen av bakken, måtte vi ta pause for å få tilbake pusten. Så tungt var det.
Vi syklet på vei mot Larvik, fylkesveien nr.302 en noe kronglete vei. Vi var enige på forhånd om ikke å sykle gjennom sentrum. Men da vi kom et stykke på vei, måtte vi sykle brått opp en bratt bakke. Vi kom til gågata i sentrum. Heldigvis var det lite folk og vi syklet videre til hovedveien som gikk til Bommestad og videre til Kongsberg. Vi var litt i tvil der og da, men fant fort ut at vi var på riktig vei. Nå var vi på vi mot nord til høyfjellet, fra kysten. Her begynte stigningen oppover Numedalen til Geilo. Vi brukte fylkesveien, nr.40 og ville ikke bruke sykkelveien. Risikoen var for stor hvis det var mye grus på veien og sykkelen var ikke egnet til det. Etter vi hadde tråkket en god stund stoppet vi på en bensinstasjon. Der spanderte vi på oss hamburger og brus. Maten ga oss ekstra energi og vi fortsatte å sykle videre nordover. Etter vel 1 times tråkking kom vi til en campingplass; Lagdal. I følge kartet var det langt til neste campingplass. Så vi slo oss ned der, og da var klokka blitt 18. Campingplassen var knyttet til bensinstasjon og det var mange campingvogner, men nesten ingen biler eller folk på stedet. Vi var de eneste på plassen som slo opp telt. Det var et fint sanitæranlegg, så vi fikk dusjet, skiftet til tørre og varme klær. Det smakte ekstra godt med varm middag som Volker disket opp. Ettersom vi var alene på plassen, hengte vi opp de våte klærne i herredgarderoben til tørk. Vi slappet av og humøret var på topp. Da Volker skulle sende sms-meldinger til våre kjære streiket mobilen hans. Noe var galt med den. Men han fikk kontaktet og snakket med sin svigerfar, som da kunne formidler videre sms. Da slapp de å engste seg når de ikke hørte noe fra oss. Med den visshet kunne vi sove med god samvittighet. Dagens økt ble 73km og var ute i vel 9 timer med pause. 4.dag. Tirsdag 24.07 Våknet til pent vær, dels sol. Vi pakket bagasjen på plass, og spiste frokosten før vi forlot plassen kl.10.15. Veien var fin å sykle på, merket ikke mye til den slakke, jevne stigningen. Vi syklet blant annet forbi Hvittingsfossen. Dalen var bred og frodig. Numedalslågen var ganske bred med kraftig vannføring. Like før vi kom til Kongsberg, var det en kort, kraftig stigning, men det gikk lett. Så kom vi trillende til Kongsberg ved lunsjtid. Først var vi på jakt etter mobilforretning. Spurte flere folk om hvor det var. Fikk jo beskrivelse hvor det var, men syns det var ikke så lett å finne. Rotet oss litt bort og fant et kjøpesenter, men ingen mobilbutikk. En eldre kvinne forklarte veien til den butikken, og vi fant Expert omsider. Det tok tid å bli ekspedert. Omsider fikk Volker tak i samme merke mobil og nå kunne vi sende meldinger og opprettholde kontakten til våre kjære. Så syklet vi ut av sentrum over brua. Vi var blitt sultne og ved enden av brua var det en pizzarestaurant. Det smakte godt med varm pizza. Mens vi satt og spiste begynte det å regne. Like før vi skulle dra videre oppdaget Volker at han hadde mistet sol, kjørebrillene sine. Vi måtte syklet tilbake til sentrum, og Volker fikk kjøpt et par nye kjørebriller.
Dagens tur ble 120 km lang økt og var ute i 9t 30min med pause. 5.dag. , Onsdag 25.07 Jeg våknet og sto opp tidlig. Jeg hadde en urolig natt, sov dårlig. Tror nok det var bedre å sove ute i telt. Volker sov godt og måtte vekkes flere ganger før han stod opp. Ute var det strålende solskinn og dette så lovende ut. Etter frokosten og oppvask forlot vi gården kl.10.15. Vi fikk slippe å gjøre rent i huset etter oss og det sparte oss for mye tid.
Jeg visste, etter å ha kjørt flere ganger med bil gjennom denne dalen, at fra Rødberg, er det lang, lang og seig stigning. Så vi hadde en tøff, slitsom tur frem til Geilo foran oss. Ut fra Rødberg og oppover, Uvdal, mot høyden ser man etter hvert snaufjellet. Vi fikk sett mange fjellgårder, hytter, flotte natur utover heiene. Etter noen timer tok vi en kort pause, Volker var så trøtt at han tok seg en real lur i veigrøften. Etter denne luren kviknet han til! Vi syklet tålmodig og holdt på takten. Endelig kom vi på toppen, Vasstulan, veien høyeste punkt 1100moh. Det var storslagen, praktfull natur utover i alle retninger og mot Hardangervidda. Mens Volker tok noen bilder, stoppet en tysk registrert bil, som Volker dro kjensel på fra hans hjemby i Tyskland. Han spurte vedkommende sjåfør om de kom fra den byen og det gjorde de. Men de måtte bare kjøre videre for å ikke skape kø i trafikken.
I dag har vi tilbakelagt 106km og var ute i 9t30 med pause. 6.dag. , Onsdag 25.07
Etter en times pause var det på’n igjen. Vinden blåste i alle retninger, og Volker hadde hendene fulle med å holde balansen på styret. Imponerende, for det er ikke så enkelt å kontrollere en tandemsykkel som attpåtil har tilhenger bak. Vidda var praktfull, storslagen. Naturen, snaufjellet forandret seg stadig jo lenger vi sykler på vidda. Så kom vi til veiens høyste punkt 1250moh, vest for Skiftesjøen. Flott usikt mot Hardangerjøkulen i nord. Så bar det nedover, men mye nedbremsing pga sidevind. Landskapet forandret seg og etter hvert som vi kjørte nedover ble det trangere og brattere, Brått og helt uventet kom vi til en tunnel og jeg ble helt skremt. Det var ganske bratt og mørkt og igjen enda en tunnel like etter. Etter det ba jeg Volker om å stoppe før neste tunnel. Der stod det forbudtskilt for sykkel. Jeg var helt stiv av skrekk, dette hadde jeg aldri opplevd før. Samtidig var jeg glad for at det ikke kom møtende trafikk, heldigvis. Jeg hadde på forhånd bedt Volker om å stoppe før den 1.tunnelen for der skulle det være flott utsikt ned mot juvet og den berømte Vøringsfossen. Men tunnelen kom så brått på og det var for seint å stoppe. Da jeg kom over skrekken, fikk vi i hvert fall se juvet oppover mot Vøringsfossen, som var lagt i rør og nedover i dalen. Praktfull og skremmende! Vi kom oss videre på sykkelvei, for det var forbudt å sykle gjennom de resterende tunnelene ned til Måbødalen. Stien var ganske bratt og smal, så vi måtte av og til leie sykkelen nedover.
Da hadde vi syklet 109km og var ute 9t.15min med pause. 7.dag. Fredag 27.07 Det ble en urolig natt. Jeg sov dårlig, pga det blåste kraftig og vinden tok godt tak i teltet. Etter å pakket ned og spist frokost forlot vi campingplassen kl 10. Fin tur langs med Eidsfjorden og etter hvert vender mot sør. Til da hadde vi syklet på fylkesveinr.7 som går videre til Bergen ved fergeleia Brimnes. Derfra syklet vi langs med Sørfjorden, fylkesvei 13. Denne strekningen er kjent for moreller og frukttrær. Nesten hvert eneste tre var dekket med plastduk for å beskytte mot regn! Veien var kupert og svingete men det gikk unna. Flott å se utover fjorden og landskapet. Det var mange tunneler, og det var anlagt sykkelvei forbi tunnelene. Det var vi glade for, da kunne vi se enda mer av landskapet.
Etter en dusj og tørre klær, spiste vi varmt mat. Det var felles kjøkken, så der kunne Volker varte opp med god mat. Vi tok oss en real middagslur. Tror nok det var bra vi avbrøt turen tidlig, for neste dag ble det en skikkelig klatreetappe opp til Haukeli og Hovden. Samtidig håpet vi på lettere vær enn det vi opplevde i ettermiddag og kveld. Vi la oss tidlig. Vi hadde i dag syklet 57km og var ute i 6 t med pause. 8.dag. Lørdag 28.07 Stod tidligere opp enn vanlig etter ha sovet godt i natt. Ute regnet det lett, men ikke så kraftig. Etter frokosten og nedpakkingen, tok jeg på meg regnjakken. Vi forlot stedet kl.9:45 klar for den såkalte klatreetappen. Vi syklet på fylkesvei 13 langs med elva. Kraftig vannføring nedover dalen. Det var en smal dal med høye fjellvegger på begge sider. Det var forholdsvis stor trafikk den morgenen. Flere steder fosser det rett ned på veien, så mye nedbør hadde falt de siste døgnene. Vi kom til et veikryss og valgte sykkelveien til Skare. Da slapp vi å sykle gjennom de fleste tunnelene. Da vi hadde syklet noen km oppover kom vi til en bom, og bru over en annen elv. Merkelig at det var en bom der. Det stod ingen opplysninger om dette. Vi ble enige å fortsette og ikke snu. Vi hektet tilhengeren av sykkelen, slik at vi fikk sykkelen og tilhengeren under bommen. Vi syklet videre oppover, fremdels på en fast veidekke, høye fjell på begge sider. Så kom vi til en ny bom igjen, men den gangen var det en åpning som vi kunne passere. Til da har det vært gangske jevn stigning, men vi var godt mot, til tross for regnet. Så kom vi til en landevei og det flatet litt ut. Litt senere kom vi til en ny sykkelvei, og den var skikkelig bratt i et juv, Seljestadjuvet. Det var mange hårnålsvinger, veien var smal, trang og dypt juv. Det var fascinerende utsikt til tross for regnet.
Da vi kom ned til hovedveien ved sørenden av Haukelitunnelen, var det blitt oppholdsvær. Det gikk fort unna, forbi Haukeliseter, Haukeli tettsted, i retning Hovden på fylkesvei 9. Det var enda en lang stigning opp snaufjellet, Bykleheia. Det ble en lang og seig stigning, men vi hadde nok av krefter og sola skinte lav over heiene og det vakre landskapet. Da vi kom til veiens høyeste punkt 917 moh, ved Sessvatn, flatet terrenget noe ut. Vi kom omsider til Hovden Fjellstua campingsplass, klokka 20. Det var god plass, ikke så mange campingvogner, bobiller og få telt. Plassen hadde et flott santitæranlegg. Så det var godt med en skikkelig dusj og skiftet til tørre og varme klær. Det var nokså kjølig på høyfjellet. Vi laget middagen i herregarderoben, da det var for kaldt og vått og mørkt ute. Det ble jo litt sein aftensmat. Etterpå var vi en tur inne i fjellstuva, koset oss med mineralvann og skålte for at vi har klart å kommet gjennom alle disse fjellovergangene. Tøff, spennende og våt tur. Neste dag kom til å bli en lettere tur, kun nedover Setesdalen til sørlandskysten. Vi la oss sent og sovnet momentant. Dagens etappe ble 122km og var ute i 10 timer og 15min. med pause. 9.dag. Søndag 29.07.
Da hadde vi tilbakelagt 137km og var ute i 7t45min med pause. 10.dag. Mandag 30.07. Det ble en urolig natt, kjølig og temp var nede på +5c. Volker frøs i løpet av natta og måtte ta på seg varmere klær. Vi stod opp 7.30 i strålende solskinn fra skyfri himmel. Vi pakket ferdig, spiste vi frokost i morgensola. Det ble en lett frokost, for vi hadde lite mat igjen. Klokka halv ti forlot vi campingplassen. Da var vi klare for å ta den siste biten hjem. Det gikk sannelig unna. Det var vindstille og veien var jo forholdsvis slakk, med få stigninger, Masse skog og store jordbruksområder.
Så var det å trille videre i vei. Det gikk lett den ene bakken opp til Sandrip og nedover til Øvrebø. Så flatet det seg ut mot den siste bakken opp til Wehustoppen, og det gikk som om vi syklet på flata. Vi rullet inn på Stemmen bensinstasjon. Der tok vi en kort pause. Spiste en kroneis hver for å markere den siste bakken. Så bar det nedover de 5 km til Mosby og så videre over Kvarsteinbrua og langs med Otraelva til Kr.sand og til Torridalsvein 89. Dermed var denne rundturen over, og kloggen var blitt 1400. Den siste dagen tilbakela vi 78km, og var ute i 3t. 4t30m med pause. Ettertanke. Hva nå? Jeg har lyst på en ny sykkeltur til neste år. Det frister meg veldig, etter en sånn flott, sosial tur vi hadde i sommer. Volker har også veldig lyst til det, men det er ikke like lett for han å få det til. Han er blitt pappa, og har fått seg en ny jobb som han trives godt. Det er mange sykkelmuligheter her i landet, så det er opp til meg å finne ut hvor jeg vil. Jeg får bruke mørketiden til å planlegge neste års tur! Hvis noen har noen tips til flotte sykkelturer, så er min e-post: john.sandell@getmail.no
|
GalleriHer finner du hele 226 bilder fra turen John og Volker hadde sommeren 2007. Vi her i adreneline.no takker for at vi nok en gang fikk lov til å publisere dagbok og bilder fra gutta! Turen: Dag 1: Kristiansand - Lyngør (133 km) Tilsammen 1033 km, og 103 km i dagsgjennomsnitt! DagbokHer kan du laste ned teksten som word-dokument, uten bilder. |