Feltarbeid:
Heite dager i begynnelsen av juni

Høytrykkene sto i kø i mai og juni dette året. Derfor ble det ikke mye ro mellom feltøktene. Når en lager bok og guide om havpadling, så gjelder det å utnytte finværsperiodene. Da blir det bedre bilder, lengre distanser, godt humør og dårlig væskebalanse. I begynnelsen av juni satte jeg ut i Grimstad, og i dagene som fulgte padlet jeg til Arendal, Tvedestrand, nesten til Lyngør og tilbake til Arendal.

Av Lars

Jeg kjenner at rastløsheten river i kroppen. Bak blendgardinene skinner solen, og det er meldt finvær en hel uke fremover. Da bruker jeg ikke lang tid på å pakke, og på kvelden blir jeg kjørt bort til Grimstad. Herfra har jeg en herlig padletur ut til Valøene. Nok en gang får jeg oppleve Hesneskanalen og Hesnesøy. Dagene er lengre nå, og jeg benytter anledningen til å padle litt rundt i dette øyriket før jeg slår leir. Da finner jeg opptil flere nye teltplasser, og blir veldig fornøyd.

Vinden er småfrisk denne kvelden, så jeg velger den eneste leirplassens om er i le. Dermed kan jeg nyte solnedgangen uten å bli nedkjølt. Et kveldsbad blir det også tid til.

Søppel
Søppel på Valøene...Dagen etter fortsetter jeg kartleggingen av Valøene, og går i land der det lå en båt kvelden før. Denne båten hadde nok hatt selskap av flere de siste dagene. Søppeldunkene var overfylte, og det lå også søppel på bakken. Engangsgriller var satt rett på gresset, og en kan noen ganger lure på om folk har latt hjernen være igjen hjemme.

Det er trist at våre fantastiske fellesgoder blir forvaltet på denne måten av enkelte besøkende...

Via Fevik og noen campingplasser gikk ferden videre til Nidelva. På veien dukket det opp noen fine teltplasser, men på plass i Nidelva var det mest kaos. Unge gutter i 12-14 fots båter plante formålsløst frem og tilbake. Hoppet på hekkbølgene til hverandre. Det er visstnok 5 knop i Nidelva, men jeg møtte ingen som tok dette spesielt høytidelig... Etter å ha fulgt Nidelva nesten inn til sentrum av Arendal padlet jeg tilbake samme vei. Heldigvis uten å bli rent i senk.

PadlematPå veien gikk jeg i land for å få meg middag. Det er nemlig restaurant rett ved vannkanten, og de hadde spareribs på menyen. Da lot jeg meg ikke be to ganger, og jeg angrer ikke! :)

God og mett padlet jeg ut mot havet igjen, og fant meg til rette på Tjuvholmen. Denne leirplassen har jeg merket av før, men aldri overnattet der. Herfra kan du se bort til Store Torungen fyr, men jeg var ikke i land der denne gangen. Har mange fine bilder derfra som jeg tok på en tur for noen år siden.

På kvelden ble det lesing i en god bok, og jammen stoppet det ikke en padler fra AKK også. Det var Finn som var ute på en kveldstur, og vi fikk oss en koselig prat.

Brann
Dagen etter var det fremdeles litt vind, men solen skinte fra skyfri himmel. Etter frokost tok jeg den korte turen over til Jerkholmen. Her har jeg også vært før, men det er ryddet ganske mye her siden sist. Etter å ha kvalitetssikret waypointet på utsiden gikk jeg over øya.

Jerkholmen

Det er flere fine leirplasser underveis, og på nordsiden finnes det både brygge, søppelkasser og toalett.

Vent litt! Er det ikke flammer som kommer opp av taket på den dassen? Jeg må se etter to ganger, men det er det!!! I fullt firsprang løper jeg ned til doen, og river opp døra. Flammene har allerede brent seg igjennom torva på taket. Gjennom et lite hull i taket ser jeg himmelen og flammene... Her er gode råd dyre. Jeg river opp søppeldunkene for å se hva jeg kan finne. En plastpose er det beste jeg finner i farten, og i en rasende fart løper jeg frem og tilbake mellom dassen og havet. Etter 7-8 turer begynner jeg å få kontroll på flammene, og pulsen demper seg litt. Jeg tar 4-5 turer til, men det ulmer fortsatt i torven.

Brann på JerkholmenÅ dra videre går ikke an, så jeg løper over til kajakken igjen. Finner frem mobiltelefonen, og får tak i Møller i skjærgårdstjenesten i Arendal kommune. Han slipper det han har i hendene, og i løpet av en drøy halv time planer han inn mot bryggen. Imens har jeg etterslukket litt når jeg synes det ryker for mye fra taket.

Han er veldig fornøyd med at så mye av dassen står, og tenker med skrekk på hva som kunne skjedd hvis ingen hadde vært her. Antagelig ville halve Jerkholmen blitt svidd av da... Og en dass til 60.000,- hadde blitt sendt til de evige jaktmarker. Nå sendes den heller til en enklere reperasjon...

Møller viser meg flere fine steder på kartet før vi skilles, og jeg er veldig fornøyd med det. Han forteller også at politiet har padlet ut til Store Torungen dagen før. Litt senere på dagen ser jeg de padle inn Nidelva, og håper de fikk samme omgang som meg...

Men, før det fikk jeg meg en omgang. Dette var en ganske hard start på dagen ser jeg i etterkant... På vei mot fastlandet i kajakken kommer det nemlig en cabincruiser langs Jerkholmen. I 1996 tok jeg båtførerprøven, og da mener jeg å huske at motor viker for seil og muskelkraft. Hvis jeg hadde hatt motor hadde han også vikeplikt - da han hadde meg på styrbord side. For det tredje padler jeg jo et yrkesfartøy, men det var jo ikke så lett for han å vite... (Det var definitivt en han, selv om jeg aldri så føreren av båten.)

Jeg holdt altså stø kurs i 3 knop, og Windyen (til en verdi av en del kajakker) hadde fullt plan. Jeg ser mot han, og farten reduseres. Jeg reduserer også farten, og lurer litt på hvorfor han ikke endrer kurs. Det blir ganske trangt mot en øy foran hvis han ikke snart smetter inn bak meg. Til slutt står vi nesten stille begge to, og det er 50m mellom oss. Jeg lurer litt på hva som skjer inne i plasten i andre etasje. I mitt stille sinn tenkte jeg vel at han kanskje snart ville åpne en luke og skrike bort til meg:

"Her har jeg kjøpt en båt til millioner av kroner, og så mener du at jeg skal legge meg inn BAK deg???"

Full fartMen, det blir ingen skriking. I stedet gir mannen bånn pinne på begge motorer. Å si at bakken skjelver går jo ikke på havet, men jeg skalv litt. Kursen var rett mot meg i begynnelsen, men så legger han 90 grader over mot babord, og går fri av øya som var i veien. Lettere forfjamset ser jeg en rimelig diger hekkbølge komme mot meg, men rekker akkuart å ta et bilde av båten før den gir meg et friskt morgenbad. Nå er det ikke bare hva som foregår i andre etasje jeg tenker på, men om det i det hele tatt finnes noen toppetasje hos føreren av denne båten. Jeg klarer greit hekkbølger på en drøy meter, men hva med en nybegynner?

Etter dette møtet fikk jeg et flott personmøte på en av øyene mot Arendal. Her ble jeg også vist en fin leirplass jeg ikke hadde fått øye på uten dem! Fra denne er det utsikt både til Store og Lille Torungen fyr! Et fantastisk sted, selv om det er litt utsatt for vind.

Jeg visste at det ble en ganske lang transportetappe denne dagen, og ga meg friskt i kast med innsiden av Tromøya. Kryssingen over til Tromøya gikk greit, men ytterst i sundet går det unna. Her er det 5 knop 100 meter fra land. Sundet er enten 197 eller 207 meter bredt, alt etter hvem du spør. Eller du behøver ikke å spørre noen, i Arendal er det stort sett fri fart uansett...

Derfor er det viktig at vi som padlere kler oss i LETT SYNLIGE FARGER, og at vi padler med utgangspunkt i at ingen ser oss...

Rett etter passering under Tromøybrua finner jeg lunsjplass på en liten øy. Det var jammen på tide - det har gått noen kalorier denne morgenen...

Videre mot NØ gikk ferden på innsiden av Frisøya, inn i Gartafjorden og opp til Furuholmen. Her har jeg merket av noen plasser fra før. Fikk ikke sjekket den ene pga mange svaner, men heldigvis ingen angrep (enda).

Bulder på FuruholmenPå Furuholmen gikk jeg i land, og her var det jammen ryddet frem et buldreprosjekt. Et flott riss gikk på skrå oppover en ellers veldig glatt sten. Her kunne jeg se krittmerker, så den hadde absolutt blitt jobbet med!

Ved Klokkøya litt lenger nord møtte jeg igjen på en illsint svane. Den kom rett mot meg med hodet mellom vingene, men heldigvis klarte jeg å smette forbi den uten at den lettet. Padling i mai/juni er en risikosport med hensyn på svaner altså.... Her var det så smalt at det ikke var noen vei utenom heller...

Så startet jeg på den lange, smale passasjen mot Tvedestrand. Den indre leden NV for Flostaøya. Midt på Flostaøya er det en lagune med noen små øyer. På den største av disse var det teltplasser! Jeg passerte så Kilsund (her er det dagligvarebutikk), og kom inn i Eikelandsfjorden. Helt i syd her er det en øy, og denne har flere flotte leirplasser. Øya heter Fårøya.

Nå var det blitt ganske sent på ettermiddagen, men været var utrolig flott. Hadde fått flere tips om at Furøya lenger nord var en perle, derfor fortsatte jeg bare nordover. Da jeg kom inn helt syd i Tvedestrandsfjorden så jeg Furøya med en gang. Jeg padlet inn mellom dem fra syd, og plutselig åpnet det seg en liten sandstrand med gresslette. Helt perfekt! Det var like før solen gikk ned, så jeg tok det første og beste! Dagen etter skulle det vise seg at det er den største øya som heter Furøya. Jeg hadde overnattet på Hestøya. Foran et stort båthus som til vanlig rommer en gammel kanonjolla Øster Riisøer III.

Hestøya, Tvedestrand kommune

På denne flotte leirplassen ble det så middag og kveldsbad, samt noen flotte panoramaer og bilder i solnedgangen.

Furøya - Tvedestrand
Furøya - Smithefamiliens feriested...De folkene jeg snakket med hadde stadig snakket om Furøya, og nå skulle den oppleves! Dette er et fantastisk sted, som DN kjøpte opp i 1993. Furøya er den største, og så er det flere mindre øyer. Alle er tilgjengelig for allmennheten. Smithefamilien kjøpte Furøya i 1758, og de hadde sin sommerresidens her frem til annen verdenskrig. Øya var i privat eie helt til DN overtok i 1993. Nå er det tilrettelagt for friluftsliv på øya, Tvedestrand kommune prøver å ta vare på bygningsmassen. Denne var usedvanlig flott, men ganske sliten...

Jeg merket av en god del leirplasser på disse øyene. Her er det noen steder som egner seg svært godt for padlere, og andre som har ganske høy "partyfaktor".

Så padlet jeg inn til Tangeneskilen. Her er det trangt, men det ligger en båthavn inne ved veien. Her var det kiosk og tilrettelagt badestrand også. Kiosken hadde ikke åpnet enda da jeg ankom, så isen fikk vente. Var såvidt innom Tangeneskilen, men det så veldig bevokst ut. Hvis det ikke var bevokst var det hytter her.

TvedestrandDerfor padlet jeg ut igjen, og gikk nordover mot Tvedestrand. Tvedesrandsfjorden er ikke veldig spennende for padlere, men siste stykket inn til Tvedestrand sentrum er flott. Her er det fine hvite trehus - særlig på vestre side.

Inne i havnen dro jeg opp kajakken på en lav flytebrygge. Gjestehavnen var ikke merket av for sesongen enda, men det var god plass. Regnet med at kajakken kunne ligge der noen timer. I havn deler jeg åra i to, og legger spruttrekk, vest og åre ned i cockpiten. Så har jeg et transporttrekk som jeg drar over til slutt. Denne gangen skiftet jeg også, og tok med GPS, kamera og lommebok i en liten vanntett bag. Jeg har enda ikke opplevd at noen snoker i kajakken når den ligger sånn!

I Tvedestrand snakket jeg meg til lån av et par kontakter til kamerabatteri og mobil. Det ene stedet jeg la igjen elektroniske apparater viste det seg at jeg hadde hatt hennes søster på padlekurs. Verden er ganske liten...

Jeg fikk spist middag, tømt telefonsvareren, sett litt i antikvariater og ellers nytt livet noen timer. Så la jeg avgårde sørover igjen, og det ble en ganske lang transportetappe. Padlet ned til Tverrdalsøya, og gikk øst av denne, så nordover igjen på vestsiden av Borøya. Videre til Gjesøya, og så rett østover ut Sandøyfjorden. Da begynte sola å gå ned denne dagen også, og jeg tok sikte på at noen av holmene øst av Sandøya ville gi plass til et telt. Det stemte:

Ukjent øy, Tvedestrand kommune

Det viste seg at disse holmene er best egnet for cabincruisere, og disse var det mange av i området denne kvelden. Men, jeg fikk kajakken på land, og fant en eksotisk leirplass på en liten hylle. Jeg kunne se motorbåter i begge retninger, så jeg snek meg ut for å ta et kveldsbad etter at sola var gått ned. Skjønner at jeg ikke lenger er alene langs kysten, og på neste felttur får jeg ta med badebukse! :)

Småøyer
Startet dagen med å padle slalåm mellom de fleste av øyene øst for Sandøya. Merket av 2-3 nye plasser, og føler at det er greit dekket i forhold til arbeidet med "Padleguide for Aust-Agder".

En slags kunst?Deretter gikk ferden inn rundt Fugløya syd av Sandøya. Her kranglet jeg litt med en 40-åring i skjærgårdsjeep. Padlet så videre inn Hagefjorden (badeplass/parkering), og så syd igjen til masse småøyer. Her har jeg merket av et par-tre plasser på Buskjera, men der var det helt fullt med folk.

Det var ikke så viktig. Jeg hadde uansett tenkt til å ta turen ned til Tromlingene denne kvelden. Der vet jeg det er mye plass, og en del av teltplassene egner seg helt klart best for padlere.

Dessverre var det motvind sydover mot Tromøya, men jeg bet tennene sammen. Øyene fra Klåholmen og ned til Måkeholmene er bratte og utilgjengelige. Holdt meg nær land, og følte meg ikke truet av båttrafikken. Kryssingen av Hasteinsundet gikk også veldig bra.

Derfra er det et stykke ned til Tromlingene, men fikk en fin tur mens sola sto lavt på himmelen. Gikk i land i den nordvendte lagunen. Her var det ingen - da det er en langgrunn strand. Det var en del båter ellers på Tromlingene, men ingenting i forhold til øyene lenger mot N.

Tromlingene, Arendal kommuneDerfor fikk mitt røde og lille telt stå helt alene på en STOR gresslette... Etter å ha foreviget det både med enkeltbilder og panoramaer tok jeg turen rundt på Tromlingene. Dette er en fantastisk rullesteinsøy, og motivene nærmest står i kø...

Bølger og vind
Det siste jeg gjør om kvelden er å sjekke værmeldingen på mobilen. Vinden skulle øke til frisk bris utover dagen, og derfor kom jeg meg opp tidlig. Var klar til avreise allerede 09, men det viste seg at det også var litt sent...

Vind fra SV gir bølger og refleksbølger på utsiden av Tromøya. Selv om det gikk hvitt så det ikke altfor ille ut. Mellom 7-10 m/s tenker jeg. Derfor valgte jeg yttersiden. Innersiden ville blitt betraktelig lenger, og tanken på "dagen-derpå-promille" i Tromøysundet var lite fristende. Men, det ble en våt og strabasiøs tur. Til tider passerte bølgene meteren, og noen nes skapte veldig rotete sjø. På de snaue to nautiske milene ned til rundingen ved Hove brukte jeg 1 time og 15 min... Da går det ikke spesielt fort...

Innmark, teltingMerket av Hove Camping og en øy i Hovekilen. Deretter besøkte jeg igjen den flotte sandstranden NØ på Gjesøya. Her var det satt opp et skilt med "innmark - telting forbudt" på deler av engen (som var slått). En lavvo var satt opp rett inntil, og jeg benyttet anledningen til å spørre eieren av lavvoen om teltforholdene her. Det viste seg at han jobbet med disse spørsmålene, og det var veldig oppklarende!

Etterpå padlet jeg rundt Merdøy, og fant en flott bortgjemt teltplass ved halvøya i vest. Deretter gikk turen øst av Skuteholmen, og mellom øyene bort til østsiden av Galtesund. Kryssingen her er ikke så morsom, men jeg tok på meg den signalorange buffen (ei lue). Dermed overlevde jeg nok en gang!

På vei mot Arendal traff jeg en gjeng fra Arendal Kajakklubb. Blant annet Rune som tok i mot Jeff og Mark da de kom fra Gøteborg. Det var hyggelig, og i et sånt selskap var det ikke vanskelig å finne klubbhuset. Jeg har fått låne plass her mens jeg jobber med boka. Da vi rundet mot SV fikk vi motvind, og kreftene ebbet ut. Dermed var det fantastisk flott å la Rune ligge 2cm foran, og på den måten "slepe" meg de siste metrene... Har på følelsen av at han tok i litt de siste meterene, så da ble jeg ganske sliten likevel...

Fornøyd forfatter i feltFasilitetene til klubben i Arendal er flotte, og jeg følte meg heldig som fikk plass her. Snakket med flere hyggelige klubbmedlemmer også, før jeg tok bussen til Kristiansand. Den går stort sett hver halve time - litt sjeldnere i helgen. Heldigvis måtte jeg bare vente 20 minutter i den stekende solen.

Disse 5 nettene og 6 dagene brakte "Padleguide for Aust-Agder" mye nærmere en realisering. Jeg har lært at det er viktig å utnytte gode "vær-vinduer", og denne feltturen var absolutt et godt eksempel på dette. Jeg fikk tatt en masse fine bilder, og lagret flotte teltplasser i hele 4 kommuner. Nå har jeg stort sett bare igjen halvparten av Tvedestrand og det meste av Risør kommune. Noe av dette tar jeg i sommerferien, og så går resten så fort som mulig etter at ferien er over. Så får vi se om det holder til å få ut guiden til jul. Følg med! :)

Blå punkt
Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 24. juni 2008.

Galleri
Det blir en del bilder på seks dager. I dette galleriet har vi plukket ut 67 stykker.

Panoramaer
Til boken blir det brukt en del bilder i panoramaformat. Denne gangen er panorama-galleriet på 9 bilder.

Tidligere artikler
Også i de to foregående månedene publiserte vi artikler fra feltarbeidet:

Har du ikke sett "Padleguide for Vest-Agder"? Da anbefales et besø på padleguiden.no.

Hvis du har tips til steder som burde være med i "Padleguide for Aust-Agder", så setter vi alltid pris på konstruktive innspill!