Padling:
Påskepadling 2007

Uken før påske var preget av utrolig flott vær her på Sørlandet, men jammen var det ikke så verst i påsken heller. Her er noen bilder og kommentarer til en overnattingstur til Hellersøy utenfor Mandal, kosepadling i Bamble nord for Kragerø og en oppdagerferd i Harkmarkfjorden i Mandal kommune. Dette ble rett og slett en padlepåske!

Av Lars

Ingunn buldrer på HellersøyNatt til skjærtorsdag var kvinnen med stor K og jeg de sydligste overnattingsgjester i kongeriket Norge. Det er nemlig slik at Hellersøy utenfor Skjernøy i Mandal ligger syd for Lindesnes fyr. Dermed var denne teltnatten litt spesiell. Selv om himmelen var skyfri, var det relativt sterk vind fra NØ. Men, fra kirken på Skjernøy er det kort vei ut til Hellersøy.

På denne øya er det en diger heller, og her var vi interessert i buldre- mulighetene. Skjærtorsdagen ble dermed brukt til å forske på dette - i morgensolen.

Dette kan du lese mer om i "Påskebuldring på Hellersøy" her på adrenaline.no.

Svalbard Basecamp 6Så gikk ferden til hytta i Bamble. Fredagen ble brukt til eksperimentell telting på plenen. I fjor høst fikk nemlig padlofil.no en god avtale med Helsport, og gikk til innkjøp av en Varanger lavvo med ovn, og et Svalbard 6 Basecamp. Det skal bli deilig å bruke på kurs fremover. Ser også for meg at Svalbard i gult og rødt er ganske fotogent på holmer og skjær... Begge modellene var enkel å slå opp. Jeg var spesielt imponert over lavvoen. Svalbard-teltet var litt rart i minste fortelt. Der var det vanskelig å få inntertelt klar av yttertelt. Skal teste dette mer ved neste oppslagning.

På ettermiddagen fikk vi en liten tur i nærområdet. Deilig! Mange folk på hyttene på fastlandet, men fremdeles helt dødt på øyene.

Stor torsk tatt fra kajakkDagen etter skulle vi få besøk av mine foreldre, og hadde lovt de torsk. Dermed dro vi ut fra morgenen av, og etter kort tid kunne min kjære melde om noe stort på kroken. Jeg padlet kjapt inntil for å støtte, og det skulle vise seg å være en skikkelig rugg! Jeg har aldri fått så stor fisk fra kajakk før, og det var ganske spennende. Vi hadde kniv i nærheten, og det gikk relativt greit å få tatt livet av den. Torsken veide nok ca 4 kg, og holdt til middag for fire voksne. Dagen etter var det lunsj til to...

På ettermiddagen tok jeg en lengre tur mellom holmer og skjær. For de som er kjent: Østre Holmen - Toner - Flesa - Skrue - Havsund - Strømsundet. På turen var det allslags vær og vind. Fra vindstille til frisk bris. Sol, opphold, regn og haggel. Tok en del bilder, og noen av dem kan brukes...

Denne kvelden tok vi årets første bad, og det var svinekaldt... 7. april 2007. Det tror jeg er et av de tidligste badene jeg har hatt. Men, så var fjorårets siste også ganske sent: 22. desember... Kanskje jeg snart kan bade hele året?

Stille padling utover mot JomfrulandMorgenen etter våknet vi til et utrolig stille og grått vær. Sola kom ikke ordentlig igjennom. Spesiell stemning. Vi kom oss fort i kajakkene, og satte kursen mot Stråholmen. På vei utover gikk himmel og hav nesten i ett, og havet var til tider speilblankt. På et skjær ved Dynga og Danmark lå det nesten 10 sel, og de synes sånne kajakkpadlere er noen merkelige skapninger... Det samme syntes nok innbyggerne på Stråholmen, der vi ruslet rundt med spruttrekk, flyteplagg og glorete farger... Noen skjulte og mindre skjulte smil var det, og mange uttrykte misunnelse. Deilig å se at Stråholmen vekkes til liv igjen. Da vi var her 1. juledag var det fullstendig dødt her... Mer om dette i "Julefeiring i kajakk" her på adrenaline.no.

På vei tilbake begynte det å snø. Heldigvis kom vi oss helt til hytta før det tok seg opp med vind. Temperaturen var såvidt over null, men da jeg skulle bære kajakken inn i hytta, så var det et par centimeter med snø på skroget...

Ellers la ikke snøen seg noe, og det var helt greie kjøreforhold tilbake til Kristiansand.

For min del var påsken da over, men det betyr jo slettes ikke at padlingen er over! På mandagen sto Harkmarkfjorden på programmet. Forventningene var ikke så store etter Kumlefjorden og Trysnesfjorden... Med meg på ferden hadde jeg fått med Øivinn. Jammen er det fint å kunne invitere folk med seg på jobb.

Bekk ned til Harkmark - før kirken.Vi satte ut i NØ, og padlet den nordlige delen først. Her fant vi et par overnattingssteder på en øy helt i NØ, men ellers var det utbygd/vei. I NV fortsatte vi litt oppover i elven som renner ut i Harkmarkfjorden. Det er mulig å padle helt opp til kirken, men så må de draing/bæring til. Utsetting fra kirken er også mulig... Her satt vi stille i kajakkene, og hørte en salme spilt på trompet.

Den lille bekken stammer fra et vann som er på størrelse med Harkmarkfjorden, og dette området er flott for padlere både med kajakk og kano.

Videre sørover blir det mindre bebyggelse, og helt i sør er det veldig vakkert. Flotte svaberg, og ikke så tett skog. Vi merket av 3 nye steder til teltet, og på friområdet i SV er det et stort jorde med toaletter og søppelkasser. Dette går også igjen i den sydligste fjordtarmen. Dette er jammen en virkelig perle. Selv om været denne dagen ikke viste seg fra sin beste side...

Lammestek....Vi hadde derfor en ganske kjølig lunsj, mens vi så utover på svanene. Harkmarkfjorden har nemlig masse svaner, og de letter og lander i ett sett... Et flott syn. På lunsjstedet dukket det også opp en nøtteskrike, og det er ikke så ofte jeg ser de...

Men, det var middagen som var det store! Den ble inntattt på det store friluftsområdet i sørvest, og vi brukte litt tid på å sanke furu før vi skiftet. Vi satt også opp en presenning som le for den lille vinden, og som backup i tilfelle regn. Gjennom dagen hadde vi tross alt hatt noen skurer. Så disket Øivinn opp med lammestek, poteter og brokkoli. Det gjorde utrolig godt, og det eneste som manglet var middagsluren... ;-) I det hele tatt var det en svært vellykket tur!

Og, en veldig fin påske!

Denne dagboka ble publisert på adrenaline.no 12. april 2007.

Galleri
Her finner du 31 assorterte bilder fra påsken. Hvis du vil se dem som lysbildeshow, så trykker du "Play" nederst til høyre.

Nøyaktig angivelse av overnattingsplasser i Harkmarkfjorden vil bli publisert i egen bok til jul 2007.