Havkajakk
48 timer på tur i Mandal

I forrige uke padlet vi rundt i Mandal kommune i to døgn. Det var litt av en opplevelse. Vi fikk oppleve havtåke og en natt på Ryvingen fyr, blikkstille hav og en fantastisk skjærgård. Både Søgne og Mandal kommune er øy-eldoradoer, og du skal bruke noen år på å bli lommekjent her... I galleriene finner du over 80 bilder!

Av Lars

Norges sydligste fastlandspunkt etter 5. juli 2007.Kirken på Skjernøya er et godt utgangspunkt. Her er det sandstrand og parkering. Herfra padlet vi rundt Skjernøya på nordsiden. Plutselig kom det for oss at vi passerte en fremtidig turistattraksjon; brofestet på broa ut til Skjernøya. Denne ser i dag ganske vanlig ut, men 5. juli åpnes Spangereid-kanalen. Da blir Lindesnes til en øy, og dermed flyttes Norges sydligste fastlandspunkt hit. På bildet kan man se at det ikke er tatt veldig høyde for å bli kjempepopulær enda, men ikke se bort fra at det kommer....

En kommer ut på østsiden av Stussøy, og her padlet vi nordover for å se etter leirplasser. Området her er steilt, og Gismerøya er preget av industribygg. Helt i sør skal det dog være en flott klatrevegg.

Vi padlet på kryss og tvers mellom Brattholmane, men fant ingen teltplass i passende avstand fra de to hyttene som ligger der. Derimot er det et flott sted helt nord på Stussøy. Her er det liten sandstrand, benker, grill, handicap-toalett og et jorde. På jordet er du i le for hva som helst av vinder... Nå blåser det jo oftest fra sørvest, og da kan det fråde godt i Mannefjorden inn til Mandal. Imens kan du ligge i le på Stussøy.

Vi padlet videre til Ferøy, og her er det et par leirplasser i nordøst. De er litt mer utsatte, men samtidig litt mer luftige. Videre sydover passerte vi Hjelmen og Eigeland, men her var det fullstendig forblåst.

Ryvingen fyr i havtåkeRyvingen fyr kommer derimot nærmere og nærmere, og her er det lunt og fint i bukta mot øst. Kajakken kan dras opp på skrånende betong helt innerst, og hvis du trenger planker å skli kajakken på finner du det i nærheten.

Her ble det middag, og under middagen kom Rita nedom. Hun bor mye på fyret, og er fyrets faste vertskap utenom sesong. I sesongen er det Ryvingens venner som trår til. Det ligger en del bilder av fyret i fyrgalleriet. Både det som er fra denne turen, og det vi tok i fjor på vår padletur til Mandal.

Denne natta skulle det være fullmåne, og fyr i fullmåne er fotogene saker. Men, på sen ettermiddag veltet havtåken innover, og det ble på en måte måneformørkelse den natta. Neste dag var det også veldig "hvitt", selv om sikten var god i lavere luftlag. Vinden var nesten fraværende, og på tidlig ettermiddag la vi i vei østover.

Først kom vi til Vengelsholmane. Det er naturreservat, så vi gikk 50m syd av denne. Deretter litt mot nordøst mot de to øyene som ligger tett på hverandre NV av Kråka. Her kommer en akkurat igjennom med kajakk, og vi er veldig fascinert av slike kanaler.

Vi fortsatte nord av Skjøringa, og fant en leirplass i bukta mot øst (mot Sandøy). Her er det en hytte i nærheten, så en må være litt obs ved bruk av denne plassen. På Sandøy er det derimot god plass til telt, både i vest og sydøst. Vi padlet mellom Sandøy og Odd, og kunne se ut på varden på Odd. Dette er det absolutt sydligste du kommer i Norge, og her ligger skjæret Pysen. Bader du her, så er du garantert lengst syd!

Kanal ved ÅrsholmenHellefjorden ble tatt i et jafs, med svak vind i ryggen. Over på Sæsøy fant vi tre dårlige leirplasser, men de er nå merket av. Mulighet til buldring på østsiden er også behørig fotografert. Syd av Sæsøy ligger Årsholmane, og her hadde vi drømt om en vakker leirplass. Det var det til de grader vilt, og ikke noe plass for telting. Men, fantastisk padling var det. Både for å komme inn i den lange bukta mot øst, og i selve bukta. Anbefales!

Videre østover er det nå bare åpent hav. Vi tok med oss en runde rundt lille Sæsøy, før vi la kursen østover mot Kniblingen. Gikk syd av denne, og landet på øyas smaleste punkt. Sjømerket her er et minnesmerke etter et forlis. Her er det også plass til flere små telt, men ikke særlig med le for vinden.

Neste øygruppe nordover er også naturreservat, og vi tråklet oss mellom de to reservatene på en kurs NNØ. Så kommer Hærholmene, og det var dagens mål. Her hadde vi fått flere tips om at det var vakkert. Først gikk vi inn i bukten mot NV på den østligste av øyene. Her var det gress helt nede ved vannet, men ganske vindutsatt. Dessuten var det både bukker og sauer her. Derfor fortsatte vi videre til bukten mot NØ på den vestligste øya. Et paradis på HærholmeneHer er det mange øyer og bukter. Teltplasser er det derimot dårlig med, men to doer og brygge er det. Merket av plass til et lite telt på en en liten halvøy. Vi padlet så mot nord mellom Hærholmene, og videre vestover. Første bukten var ikke noe særlig, men den andre... Det er nesten så man mangler ord... Her er det nemlig en bukt som er helt utilgjengelig for andre båter enn kajakk. På lavvann må du også dra kajakken over tangen her. Så er det nydelig skjellsand og en liten strand. Før du finner en liten skrå gresslette. Her er det plass til et par telt i flatt lende, og flere hvis man kan klare å leve litt på skråplanet. Sauemøkk må en regne med, så en liten spade kan være på sin plass.

Etter å ha satt opp teltet her ble det fotosession og middag. Klokka ble så stilt på halv tre. Fullmånen kunne jo ikke være så gal i natt heller. Da klokka ringte stemte det. Månelyset badet teltet, og jeg tok med kamera og stativ ut. Det blåste litt, så mange av bildene ble uskarpe. La igjen et par lysende lanterner i teltet, og dette ga en stilig effekt. Skal helt klart komme tilbake til nattfoto...

Om morgenen var vinden stilnet, og det var om mulig enda mer idyllisk enn dagen før. På sånne morgener er det en fryd å sitte foran teltet og steke brød på stormkjøkkenet! Fotosesjonen denne morgenen var også veldig morsom, og er ikke dette et herlig panorama?

For en idyll...

Etter frokosten skulle vi runde også den østligste av Hærholmene. Derfor startet vi rett østover, og havet var speilblankt. På østsiden av den østlige Hærholmen er det masse fine fjellformasjoner, store steiner osv. Her må det være mulig å få til litt buldring, og klatring over vann. Vi fant ikke noen teltplass, men stedet er helt klart verdt et besøk. Hærholmane kan en tilbringe noen dager på uten problemer...

Etterhvert kom det litt vind, men den var fra øst. Det gjorde jo ikke noe! Vi måtte på land ganske tidlig på ettermiddagen, og padlet rett vestover. På veien passerte vi Lindholmene i syd, men de er svært kuperte. Kanalen mellom Landøy og Langøy er bebygd. Videre syd og så vest mellom Risøy og Horsøy. Til slutt VSV inn til kirka på Skjernøya. Her ble det tid til en liten lunsj, før vi lempet alt på taket og satte kursen hjemover igjen.

Turen hadde ikke vart mer enn 48 timer, men det var timer fulle av opplevelser. Egentlig nok til en hel ukes ferie!

Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 9. mai 2007.

Galleri
Her finner du 53 bilder fra turen.

Ryvingen fyr

Her finner du 30 bilder fra Ryvingen fyr. Har også tatt en del panoramaer. Se også galleriet fra fjorårets padletur til Mandal.

En titt innom Ryvingen fyr sitt offisielle nettsted anbefales også.

Panoramaer
Vi tok mange bilder på turen, og på denne siden finner du over 20 panoramaer!

Klatring på Gismerøya er omtalt i Sørlandsføreren.

En av våre lesere har lurt på hvem VI er, når det helt tydelig bare er Lars på tur alene. Metafysiske betraktninger er foreslått, men jeg har brukt vi-formen ut i fra at er er kajakken og jeg som er på tur... :D Da blir det ikke så ensomt, og så er jo turen en opplevelse kajakken og jeg gjerne deler med dere lesere!