Vårsamling 2006
April ingen hindring

På samme måte som i fjor høst (NPFs høstsamling), så var det Storesand på Hvaler som var stedet. Helgen var den siste i april, og det ville være drøyt å si at sommeren allerede viste seg fra sin beste side… Men, også NPFs vårsamling ble en suksess. Tre kurs ble avlholdt: to teknikk-kurs og ett aktivitetslederkurs.

Av Lars

Trond var helgens desidert mest badevillige...På de tre kursene var det 23 elever til sammen. Nesten alle bodde i telt, og i motsetning til høstsamlingen var de nå rimfrie om morgenen… Vi var heldig i forhold til værvarselet, og det falt ikke mye nedbør på Hvaler denne helgen. Det var nemlig ikke meldt spesielt bra vær… Men, ofte er det jo slik at dårlig vær gir større pedagogisk utbytte…

Jeg ankom fredag ettermiddag, og fikk en hyggelig prat med Halvor som driver ”Kajakkentusiasten”. Det er en bitteliten butikk på Hvaler, men han selger visstnok mest over nett. Her fikk jeg meg en kjeledress i et slags fleece-stoff, og den gjorde helgen til en varm og god opplevelse. Glidelåsen burde gått begge veier, og vært litt lenger ned i skrittet – men det er jo ikke lett å få alt heller. Varmemessig var den ganske lik Brynje Arctic undertøy som jeg pleier å bruke.

Det kom flere veiledere fra Oslo, og vi fikk en kveldstur etter at vi hadde slått opp teltene. Flott solnedgang – en knall oransje stripe i horisonten. Akkurat før sola rant brøt den igjennom. Det var skikkelig flott!

Fredagen ble avsluttet med vakker solnedgang...

Utover kvelden innfant det seg flere og flere kursdeltakere. Storesand er et fantastisk flott campingsted, og denne gangen var også doene vasket. For en luksus! Det skal ikke mye til… Denne gangen fant jeg også en teltplass litt utenom sanden. Sist gang var hele teltet fullt av sand…

Lørdag morgen møtte det 8 kursdeltakere på Thomas og mitt sitt kurs. Vi skulle holde teknikk-kurs, og det kan du lese mer om ved å følge linken i spalten til høyre. Etter en stund fikk vi enda en deltager fra aktivitetslederkurset. På land fikk alle si litt om sine erfaringer med havpadling, og hvilke forventninger de hadde til kurset. Så gikk vi på vannet, og hadde en del om padleteknikker. Ferden gikk så videre mot søndre Lauer, der vi etter hvert tok oss en riktig så god lunsj i ei flott vik. Trond (i båten) og Erik viser en morsom balanseøvelse.Her benyttet jeg anledningen til å dra i gang en liten debatt om forvaltning av strandsonen. Alle var rimelig enige om at vi alle, og også NPF, må være observant her! Da vi kom tilbake til Storesand sto forskjellige redningsteknikker på programmet. Dette fortsatte vi med til kulden tok oss. Det er nemlig ikke spesielt varmt i vannet på den tiden. Oppsummeringen av dagen viste at folk var fornøyd, og at vi skulle fortsette i samme spor dagen etter.

I løpet av natten skyet det ganske mye over, og vinden økte fra øst. Da vi skulle ut var det 12 m/s fra øst. Etter litt mer padleteknikk gikk vi mot Skjærhalden. Det ble kraftig motvind, og vi fikk kjenne hvor mye vind- og vindretning betyr. I grenselandet mellom le og vindutsatt sjø trente vi på redning og tauing frem til lunsj. Etter lunsj ble det noen balanseøvelser, støttetak, gjenoppfriskning av redning og mer bading. Under evalueringen på land var ikke alle like varme, men alle var fornøyd med kurset!

VåttkortDermed ble det utdeling av 9 vått-kort med teknikk-kurs oblat. Alle var veldig motiverte, og det er ikke umulig at en del ses igjen under sommersamlingen til Fredrikstad padleklubb. Se mer info i spalten til høyre.

NPF har nå arrangert både høst- og vårtreff her på Storesand. Jeg håper at det kan bli en fast tradisjon. Riktignok kan det være litt kjølig i været, men padling er en helårssport. Hvorfor kan vi ikke bruke havet hele året, når vi drar til fjells hele året? Det handler om kunnskap og klær, og på NPF sine samlinger får en rikelig med inputs på begge områder!

Lars leker seg, men luringen har jo åra i bunnen! Foto: Trond

Dette referatet ble lagt ut på adrenaline.no 2.5.2006

Gallerier

Lars sitt galleri
Selv om jeg var veileder på kurset denne gangen, så har jeg funnet frem til 43 bilder som kan tåle dagens lys...

Trond sitt galleri
Jeg fikk også tilsendt 31 bilder av Trond, så de fortjener helt klart et eget galleri! Legg merke til den teltkomforten han opererer med... ;-)

Pekere

kajakkentusiasten.no
Her finner du den bittelille butikken til Halvor. Det er helt utrolig hva han har fått plass til her. Han har også stilige billedgallerier og værvarselpekere på hjemmesiden sin.

Teknikk-kurset
Her kan du lese om hva teknikk-kurset til Norges Padleforbund (NPF) inneholder.

Vått-kort
Her får du mer informasjon om hele kursstigen til NPF

Høstsamlingen 2005
Her kan du lese en artikkel om grunnkurs hav som jeg skrev etter forrige høstsamling. Dette kurset heter nå nybegynnerkurs.

Under vårsamlingen 2006 ble det arrangert 3 kurs: 2 med teknikk og ett aktivitetslederkurs. Veilederne denne gangen var Sven, Thomas, Malin, Torbjørn og Lars.

Angående gallerier:
Da jeg denne gangen var veileder på kurset, så ble det ikke allverdens anledning til å ta bilder. Men, jeg har lagt ut en del av de bildene jeg tok i galleriet over. Se også Trond sitt galleri.

Leif

Dette bildet av Leif er tatt søndag morgen før vi startet felles på land. Legg merke til skuldre og overarmer - og det etter bare EN dag på kurs! Padling kan helt klart anbefales som aktivitet! ;-)