Høstsamling:
Grunnkurs hav

Midt i oktober kalte Norge Padleforbund (NPF) sammen til høstsamling på Storesand, Hvaler. Et vanvittig høytrykk fant veien over Sør-Norge denne helgen, og ingen av deltakerne så en sky. Heller ikke vinden fant frem til Hvaler denne helgen, og det ble ikke målt mer enn 2 m/s fra N/NØ. Det blir jo ikke så pedagogisk med sånt vær, men veldig hyggelig!

Av Lars

Slik så det ut da vi ankom Hvaler på fredagen...Kjøreturen fra Kristiansand til Hvaler ble foretatt i et fantastisk solskinn, og hvis det ikke var meldt like fint vær hele helgen ville det føltes ekkelt. Men, det var det jo - så jeg holdt ut. Men, det er en lang tur. Startet 10, og var ikke fremme før halv 7. Hadde riktignok noen stopper underveis, men Hvaler er ikke noen kjapp helgetur akkurat. Bildet til høyre viser første dags solnedgang...

Dette skulle vært mitt første grunnkurs etter at jeg ble Veileder I Hav. Heldigvis skulle det være en liten gruppe, slik at oversikten skulle være sikret. Slik gikk det ikke...

Lørdag
Ved oppropet kom det ei ekstra på gruppa, og så var vi 5. Siden gikk det ikke så lang tid før det kom to fra teknikk-kurset. Så var vi 7. Dermed ble Torbjørn fra NPF med også. Så ble vi en fin gruppe på 9 totalt.

Richard ved LauerVi satt i morgensolen på Storesand og gjennomgikk hva som skulle skje på kurset. Ikke alle var like interessert i bading med en gang, og vi ble enige om å utsette det til ettermiddagen. I stedet begynte vi dagen med helt elementære padletak ved Storesand.

Etterpå bar det avgårde på tur, og vi gikk rundt Lauer. Underveis ble det padling rundt øyer, snirkle seg rundt land og åttetalls-tak (sideveis forflytning). Tilbake på Storesand var det klart for bading. Der gikk vi igjennom kameratredning og åreflottør-redning. Alle fikk prøvd seg, og ikke alle var like fornøyd med klærne sine etterpå.

Kursdagen ble avsluttet med en gjennomgang av dagen. Hva hadde vi lært? Hva hadde vi lyst på dagen etter? Alle var enige om at de hadde plukket opp noe nytt i løpet av dagen, og i dette været var det stor stemning for en lengre tur dagen etter.

På kvelden var det foredrag ved undertegnede. Jeg hadde fått frie tøyler av forbundet, men beskjed om at det burde ha noe med padling og friluftsliv å gjøre. Det er jo det minste problem. Samtidig fikk jeg flettet inn litt filosofi og estetikk. Turhistorier fra de siste 5 årene. Kommentarer til dette med stillhet og opplevelse. Knallhard kritikk av Risørs "friluftsområder" og ganske mye annet. Tror vi drev på en times tid rundt bålet, og deler av tiden bar preg av samtale. Flott kveld! Så rev NPF i pøler på grillen!

Søndag
Vi våknet til akkurat samme været som dagen før, og tok sikte på å gå rundt Herføl denne dagen. Vi fulgte land, og gikk bak fyret helt i syd på Hvaler-øya. Her hadde vi en kort ilandsstigning på svaberg, da ikke alle var vant med landing på stein. Her fikk vi også en teoretisk innføring i landing med GPS (general purpose stick). Det er altså en trepinne/planke en legger i en u eller v i svaberget, og så sklir kajakken i land på denne. Svært praktisk når kajakken er fullastet.

Lunsj på holmen syd for HerfølPå vei utover la vi inn litt 8-tallspadling rundt noen bøyer, og da fant vi ut at det var bra med strøm. Vi var da rett øst av Herføl. Videre sørover kom vi til den ytterste øya - der det står en varde. Her gikk vi i land for lunsj. Nesten ingen vind, og utrolig utsikt til Koster og Sverige. Det var ikke mange metrene vi var fra den svenske grensen.

Etter en god lunsj var det klar for litt overraskende redning. Ikke alle var like godt kledd, så Torbjørn og jeg tok jobben som frivillige markører. Ikke før vi hadde kommet ut i åpent hav så gikk jeg som førstemann i følget overraskende rundt, men ble elegant redde av kursdeltakerne. Alle klarte dette på en overbevisende måte - lærdommen fra i går satt enda!

Bente og Kim i en stor jettegryteNordover igjen gikk vi videre rundt Herføl. Da vi passerte Svanetangen så vi masse flotte jettegryter. En var så stor at vi kunne padle båten nesten helt inn i den!

Så gikk vi helt til Børholmen nord av Herføl. Her hadde vi sett oss ut en flott liten sandstrand og gressplen på morgenen. Dette stedet passet fint til en oppsummering av kurset. Så der lå/satt vi i gresset, og gikk igjennom helgens erfaringer. Mange av deltakerne la vekt på badingen dagen før - ikke at det hadde vært så koselig, men at det var veldig lærerikt. Alle var enige om at været gjorde sitt til at det ble en fantastisk helg. Måten å legge opp kurset på - at vi er på tur, ble også tatt godt i mot. I det hele tatt var det en fornøyd gjeng som satte seg i kajakkene på vei tilbake til Storesand.

Det ble en sen kveld - ferga Horten-Moss var full, og jeg måtte vente halvannen time. Men, kom da hjem - litt før 02... Sliten, men VELDIG fornøyd!

Denne artikkelen ble publisert på adrenaline.no 25.10.2005

Galleri
Her finner du 37 bilder fra denne fantastiske helgen.

Galleri fra Kjell
Her har jeg lagt ut 12 bilder jeg har fått oversendt fra Kjell. Takk for innsatsen! Da er jeg med på noen bilder også! :)

Kursdeltakere på Grunnkurs Hav:

• Petter Fet
  • Stein Maute
  • Kjell Nilsen
  • Richard Meadow
  • Bente Torvalsen
  • Nader Iversen
  • Kim Malmin
  • Torbjørn Nordeide (veileder)
  • Lars Verket (ansv. veileder)

Det ble også holdt Teknikkurs og Aktivitetslederkurs, men der har jeg ikke oversikt over deltagnerne.

Tilsammen var det over 20 deltagere på kurs denne helgen. Dette er helt klart noe NPF bør prøve å få gjennomført neste år også, og Storesand er et fantastisk flott sted!

Selv om jeg var veileder denne helgen, så klarte jeg ikke helt å la være og tenke på Padleguiden. Derfor fikk jeg med meg to waypoints til fantastiske overnattings-plasser syd for Hvaler:

Søndre Lauer
32 V 615515 6542010
Akkurat slik vi liker det. Liten sandstrand og gresslette. Litt eksponert for vind.

Børholmen
32 V 617046 6543167
Veldig flott plass, med både strand og gress. Heller ikke så utsatt for vind, bare fra sør.