Havpadling:
Blindleia i værutsatt oktober

I slutten av oktober kom min venn Claus fra København på besøk. Han hadde med seg begge sine kvinner, og den med liten k ble med meg og min kvinne ut i Blindleia. Med hver vår kajakk la vi ut i et van(n)vittig regnvær fra kroa ved E18 innerst i Vallesverdfjorden. Så bar det rett øst, mot Blindleia. Det kom mange millimeter nedbør den dagen...

Av Lars

Claus i grått regnværVi fant flere flotte overnattingsplasser ytterst i Vallesverdfjorden, og du finner waypoints til plassene i spalten til høyre. På ett av stedene traff vi på skjærgårdstjeneste, ellers var vi VELDIG alene i oktoberregnet. For sikkerhets skyld la vi turen bortom dem. Da vi begynte konversasjonen med: "For en herlig dag!", så var de ikke helt sikre på om de skulle ringe etter den gule bilen. Men, etter litt mer ordveksling roet de seg ned. Kajakk-padlere i styrtregn i slutten av oktober er nok ikke noe normalt syn... Dessverre, fordi padling på denne årstiden har sine helt spesielle kvaliteter, som jeg skal komme tilbake til nedenfor.

På vei sydøst mot nordspissen av Åkerøya hadde vi en voldsom motvind. Regnet pisket i ansiktet, og en stakkar holdt jo på å bli helt nummen. Vi hadde en liten drøm (eller jeg hadde - Claus tok det som det kom, han var jo gjest i norske farvann) om å gå på utsiden av Åkerøya. Det skal være flere fine steder her. Blant annet skal den lange bukta på øya Grønningen være flott. Men, det kommer vel flere muligheter.

Claus smiler i regnværet...For å komme i le av vinden gikk vi heller sydvest, og langs land på Åkerøya, og videre til Furøya. Her stoppet vi for en liten drikkepause på friområdet ytterst ved Odderdalen. Her er det sandstrand og fine teltplasser. I følge skjærgårdstjenesten var det heller ikke mange som brukte dette stedet. Dette stedet er derfor også med i spalten til høyre.

Videre rundet vi store og lille Krossholmen, og gikk inn det som kalles Nilen. Her er det masse hytter, men stille og rolig på denne årstiden. Da vi kom helt øst på Kalvøya var spørsmålet om vi skulle gå rundt. Vinden kom fra SØ, så det var litt bølgete. Claus har ikke like lang erfaring på åpent hav som meg, men vi la ut. Det ble en frisk padletur, men vi kom ganske raskt i le av Risøya. Derfra og rundt Kalvøya befant vi oss i le, og fant jammen meg enda en leirplass...

Så gikk vi over til fastlandet, og så godt Røynevarden på vei over. Planen var å gå nord av Grosøya, men vi endte opp sør for denne, og så igjennom Kassen-kanalen. Den ble bygd i 1995, og var ikke merket av på det gamle sjøkartet vi hadde med oss. Innover i Kjerkekilen var det stille og fint, og regnet var i ferd med å avta. Da vi gikk under brua i Naudesund var vi ganske klare for å finne leirplass. Målet var Hestholmene, men vi var ikke fornøyd før vi kom vest på Kjøstvedtholmen. Her var det søppelstativ og do (denne er riktignok nedbrent, men tanken har vært god). Sikkert et populært sted om sommeren, men nå var det ganske dødt.

Landing på relativt bratt stein, og fine teltplasser på tynn og bar skogsbunn. Etter å ha gjort klar teltene gikk vi i gang med vedsanking. Det blir veldig fort mørkt på denne tiden. Alt var jo selvfølgelig kliss vått, men jeg hadde med never og tre tørre bjørkekubber. Det skulle vise seg at det holdt akkurat! Da de tre kubbene var brent opp, var det akkurat nok ved som var blitt tørr - slik at vi kunne fortsette bålkosen. I tillegg til teltene lagde vi en gapahuk av presenning og tau, og det var foran denne vi lagde bål. Så satt vi der med REAL kylling i curry, og varm drikke. Stirret inn i bålet, og løste kanskje noen verdensproblemer?

Det ble en ganske tidlig aften. Claus hadde sovet 3 timer, og selv er jeg glad i tidlige kvelder på tur. Det er herlig å ligge i teltet og puste inn den friske luften. Nå regnet det ikke lenger heller!

Dagen etter fikk jeg nesten sjokk da jeg så ut av teltet. Det var så utrolig vakkert. Dette er utsikten 10 meter unna teltåpningen:

Ord blir fattige....

Maken til morgen! Det var altså fullstendig vindstille, og jeg var akkurat 10 minutter før sola kom opp over horisonten. De ti minuttene skal jeg huske en god stund fremover. Å få en så klar morgen etter gårsdagens regn var også ganske fantastisk.

Claus blir speiletDet ble ganske rask pakking og frokost, da vi begge hadde lyst til å padle på det speilblanke vannet. Claus og kvinnen med liten k speilte seg, og kajakken brøt den silkemyke vannflaten. Følelesen er nesten den samme som når en står i urørt puddersnø på fjellet og lager sine egne spor.

I stedet for Kassen-kanalen, fulgte vi nå Isefjærfjorden ut igjen til Blindleia. Vi padlet ganske øst over Bliksfjorden og inn til Gamle Hellesund. Her var det ganske stille i oktober, men stedet var minst like idyllisk for det! Videre sørover mellom Grimsøya og Helløya gikk det fint, men det var begynt å blåse litt. Da vi passerte Nattvigtangen (og fyret) fikk vi vinden midt i mot. Den sto inn Ramsøysund (SSV). Bølgene var ganske små i begynnelsen, og vi følte oss ganske komfortable. Vi lurte på å ta inn mellom Krygle og Håverstangen, men bølgene gjorde det lite fristende. I opp mot en meters bølger gikk vi forbi Krygle, og snek oss inn nord av Lyngholmen. Claus hadde aldri vært i så mye bølger før, og mente tørrdrakta var full av kaldsvette. Jeg synes han klarte seg veldig bra, men kjenner godt igjen hvordan han må ha hatt det. Det er ikke altfor lenge siden jeg hadde det sånn selv.

Claus padler igjennom Gamle HellesundMen, med vinden inn på denne kursen ville vi hatt veldig god tid til å redde begge to eller bare en, derfor vurderte jeg det aldri som farlig. Claus har vært rundt i kajakken flere ganger, og siste året har jeg gjort det en del ganger selv også. Kom jo nesten direkte fra Hvaler, der jeg var veileder for et Grunnkurs hav.

Vi gikk inn Kviviksfjorden, og inn til brua som forbinder fastlandet med Indre Ulvøya. Så fortsatte vi utover for å se om vi skulle gå over Kvåsen. Vi bestemte oss ganske raskt for at vi ikke ville det. Nok spenning for i dag. Derfor gikk vi tilbake til brua, og hadde en god lunsj der. Claus ringte for å bestille opphenting av kvinnen med stor K et par timer senere. Nå skulle det trenes redning!

Først kjørte jeg noen eskimoruller for moro (og for å bli våt i hodet), og så startet vi med kameratredning. Først var jeg i vannet, og så han. Deretter gikk vi begge i vannet. Så fortsatte vi med åreflottør-redning (selvredning). Deretter repetisjon av kameratredningen. Så sa Claus: "DER kom det vann inn!" Han hadde nemlig lånt min Schockwave tørrdrakt, og denne suger - rett og slett. Vannet kommer inn etter litt bading, og nå var altså tiden kommet! Claus kunne opplyse om at vannet ikke holdt helt sommertemperatur, og jeg hadde stor forståelse for at vi skulle gå tilbake til broa igjen. Dessuten var jeg veldig fornøyd med min Kokatat - den var HELT tørr fremdeles! Selv om den er skammelig dyr, så er dette skikkelig kvalitet!

Kvinnen med stor K kom ganske snart etterpå, og vi ble kjørt hjem igjen. Litt over 24 timer inne i naturen - mettet med flotte naturopplevelser og ny lærdom! Claus og jeg kommer definitivt tilbake!

Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 26.10.2005

Galleri
Det ble ikke så mange bilder fra den første dagen, men dagen etter innbød til en del fotografering. Derfor er det 30 bilder i galleriet

Overnattings-plasser
Jeg fortsetter å samle waypoints til gode overnattingplasser. På denne turen la jeg inn følgende steder:

Epleholmen
32 V 457851 6451148
Flott liten øy med liten teltplass. Landing på sten, og liten gressplass helt ved vannet. Vindutsatt fra S til Ø, men ikke mye.

Lille Vettersjøholmen
32 V 458343 6451007
Flott liten sandstrand med gresslette. I ly for det meste bortsett fra N.

Store Veddersjøholmen
32 V 458427 6451065
Her husker jeg ikke helt hvordan det så ut, men alle disse stedene var fine med kajakk.

Stakksholmane
32 V 459250 6450788
Sand/gress. Kanskje litt lav ved springvann, men det var bålplass her. I le for de fleste vinder, minus en liten åpning mot N.

Furøya
32 V 458346 6449411
Flott sandstrand, og mange flotte teltplasser på gress rett ved. Flott sted! I le for det meste - ligger bak trær. Kan være litt utsatt for NV.

Kalvøya
32 V 458113 6447893
Nydelig sandstrand, og flere teltplasser inne i skogen. Dette er nok en populær badestrand om sommeren, men resten av året kan du ha den for deg selv! Utsatt ved vind fra S.

Kjøstvedtholmen
32 V 453698 6448745
Det var her vi overnattet. Landing på relativt bratt svaberg. Teltplasser på bar og tynn skogsbunn. Søppelkasser, og do som har brent opp. Sikkert populært sted i sommersesongen, men nå så vi ingen.

Kvarodden
32 V 450461 6442793
Her var vi ikke, men dette er et flott sted på andre siden av Kvåsen. Her er det badestrand, så om sommeren er det mange tilreisende med bil. Utenom seson har du landing på flott sandstrand, gress og do! For ikke å glemme at du har ly for absolutt alle vindretninger.

Vi tar gjerne i mot tips til overnattingsplasser for kajakk i Blindleia. Kravet er at det ikke er for vanskelig å lande med kajakk, og at det er plass til telt (min 2x3 meter flatt område). Send e-post til lars@verket.no.