Tips:
Innpadlingen til Gøteborg
Veldig få har padlet inn til Frihamnen i Gøteborg. Iallfall
virker det sånn når jeg spør meg rundt... Derfor er
jeg ganske spent for det siste stykket inn til Gøteborg. Byen er
jo langt fra noen landsby... Her er det store passasjerferger, tankbåter
og lastebåter på rekke og rad. I forhold til dem blir en kajakk
VELDIG liten. Nedenfor har jeg samlet mine erfaringer, det gikk nemlig
veldig bra!
Av Lars
Først
om opplevelsen: De siste 10 km med padling representerer en kolossal forskjell
fra den fantastiske skjærgården en har opplevd lenger nord.
Her er det industri, oljeanlegg, digre kajanlegg, vindmøller i
vannkanten og enorme heisekraner. På langt nær noen estetisk
nytelse som gir ro i sjelen. I etterkant skapte opplevelsen en "tilbake
til sivilisasjonen"-opplevelse. Og motsetningen til mange netter
i flott skjærgård gjorde det til en av de opplevelsene jeg
husker best på min ferd fra Strømstad til Gøteborg.
Det er nemlig ganske spesielt å padle rett foran kjempebåter
som ligger til kai. Når båten er et par hundre meter lang,
og 40-50 meter bred, så blir kvinnens mål (5,91 lang og 57
bred) ganske pinglete i forhold... Godt at alle de båtene jeg padlet
forbi lå fortøyd.
Padlerute:
I grove trekk står padleruten i dagboka
fra turen. Nordre älvs fjord nord for Gøteborg kan være
grei å ta i rolig vær. Særlig med vind fra vest. Denne
gikk jeg før kl 08 den morgenen jeg padlet til Gøteborg.
Så hopper vi til syd på Krossholmen - det er da det begynner.
Ved vind fra sørvest kan dette strekket være utsatt. Jeg
gikk så til Brureskären, og hadde da god utsikt til oljeanlegget
på Risholmen og Torshamnen. Det var litt vanskelig å se om
det var bruker eller oljeledninger som gikk rett over vannet, men det
er ledninger. I kajakk kan du passere under disse mellom Risholmen og
Torshamnen. Leden inn til anlegget går mellom Brureskären og
Torshamnen, så ta et godt overblikk her før du legger ut!
Her ble jeg også nedrent av en del "tupperware-fartøy"
med store motorer. Menn i dress som demonstrerte båter for potensielle
kunder. De dreit langt i en liten kajakk, bare de fikk vist frem potensen
i båten. Sikkert en uheldig dag - de kan jo ikke drive sånn
hele året... Mellom Torshamnen (som ligger på Hjärtholmen
og Risholmen (St. på sjøkartet) er det grunt, og du får
være i fred. Du runder ei vindmølle helt sør på
Risholmen, og her kan det være utsatt med vind fra sørvest
igjen.
Så fortsetter du øst til Knippelholmarna. Her gikk
jeg i land for å tisse, og da gikk en diger passasjerferge fra Stena
forbi. Faktisk var den det eneste store skipet jeg så i bevegelse.
På Knippelholmarna er det fine sandstrender og flere gode teltplasser.
Helt klart en mulig teltplass før en tar siste takene inn til Frihamnen
tidlig om morgenen! Så padlet jeg videre østover, og gikk
nord for Nya Älvsborgs fästning. Her anbefaler jeg å ta
en liten pause på nordøstsiden. Da har du oversikt inn til
Älvsborgshamnen rett i nord og den digre (ca 1200 m) Skandiahamnen
i øst. Jeg måtte forbi begge disse. På over to km kai
lå det bare et par båter. Disse hadde fortøyningsliner
i land, og det kom ikke røk fra skorsteinen på noen av dem.
Et godt tegn. Jeg gikk 50-100 meter på utsiden av havnen. Hvis noen
skulle få behov for å starte, så var jeg godt synlig.
Husk også på å sjekke at det ikke er båter på
vei inn. De kan antagelig komme ganske brått bak festningen. En
titt i kikkerten fra toppen av Knippelholmarna vestover er sikkert ikke
å forakte... Da skulle du ha full oversikt. På enden av Skandiahamnen
ligger Skarvikshamnen. Her var det noen enorme båter. De lå
også i ro. Når denne er passert er du i le for sørvest,
men fortsatt kan vestlige vinder skape urolig sjø. Spesielt fordi
du nå begynner å merke strømmen fra Göta älv.
Den er ganske sterkt under Älvsborgs bron. Mellom en og to knop.
Derfor går det ikke så fort oppover elva. Hold godt til venstre,
helt inne mot land, og du kommer etter nesten to kilometer til Sannegården.
Her går det
et langt basseng inn. Derfra er det en kilometer til Lindholmen.
Her ser du navnet både på bygg og på stoppestedet til
båtene som trafikkerer elva. Først er det stentrapper, og
så får du trebrygge både rett til høyre for stoppestedet.
Her gikk jeg i land. Fra land så jeg at ved å padle enda hundre
meter kunne jeg gått i land foran kontoret til Ericsson. Det aller
enkleste hadde likevel vært å fortsette enda en kilometer.
Forbi det store skipsverftet øst for Lindholmen. På baksiden
av dette finner du et diger svart glasshus det står Hasselblad på
taket av. Her var det flotte trebrygger som jeg så fra båten
på vei hjem. Da er det bare 800-1000 meter å trille kajakken
fram til DFDS.
Ved å følge denne rute passeres aldri hovedleden. Men, du
må passere ledene inn til Risholmen og inn til Skandiahamnen. Her
er det viktig å holde utkikk. Hvis du skal ta en annen ferge, så
ligger Stena-terminalen på sørsiden av Göta älv.
Litt før Frihamnen, ved operaen. Her er det enkelt å komme
i land på flytebrygger fikk jeg vite. Kryssing av leden i Göta
älv kan foregå flere steder, men jeg ville anbefale å
krysse rett mot operaen, slik at du har god oversikt både over terminalen
og oppover/nedover i elven. Båtene som frakter passasjerer i elven
kjører ikke i 5 knop. Vær forsiktig!
Fra min leirplass på St. Överön og inn til Lindholmen
brukte jeg drøye timer i kajakken. Inkludert pauser underveis.
Været var bra.
Praktiske opplysninger
Du
er kanskje vant med å ha tisseflaske i kajakken. Det er ikke jeg.
Nå var jeg ute av båten på Knippelholmarna, men jeg
var spent på denne siste delen av padleturen. Da må jeg som
regel på do også. Stadig vekk.
Jeg fikk tak i ei vannflaske med litt større kork dagen før.
Ha litt vann i flask, stikk utstyret nedi, og la det stå til. Så
er det bare å skylle flaska og padle videre. Dette funka, og det
var deilig å kunne gjøre alt til vanns...Tissing på
land langs Göta älv er et litt større prosjekt. Der det
er fine brygger, passer det seg svært dårlig å tisse...
Dessuten er det langt, og litt sjokolade/kjeks lett tilgjengelig kommer
godt med. Fra Krossholmen og inn er det ca 12 kilometer, og dette er ikke
padlet i en fei. Ta høyde for at du må ligge og vente på
båter og at strømmen i mot kan være sterk.
DFDS
Jeg ringte DFDS (031-650 650) på mandagen (ferge gikk torsdag).
Da fikk jeg nesten bestilt billett første gangen. Mobilsamtaler
i utlandet blir som regel brutt etter ei stund. Så var det å
begynne forfra igjen. Denne gangen fikk jeg et referansenummer, men ingen
pris (bare at det ville bli dyrere enn første gangen).
Det tok lang tid å finne ut av kajakken, men den gikk til slutt
som sykkel (gratis!). Stena tar den inn som motorsykkel, og dette koster
penger. Herved oppfordres Stena til å innføre samme praksis,
og på den måten hedre transportmidler som drives av egen muskelkraft!
Da jeg kom frem til DFDS hadde billetten blitt enda dyrere, men jeg måtte
jo hjem... Uansett var det ikke snakk om store beløp. Totalt betalte
jeg 885,- SEK for reisen, lugar og frokost. Hemmeligheten er nemlig at
du kan ligge over på fergen natten før avgang, og få
deilig frokost ombord. Dette hadde jeg bestilt, så slapp jeg å
padle tidlig (det var før jeg fikk vite om Knippelholmarna, men
tror jeg hadde valgt samme løsning igjen).
Så
var det kajakken. Denne kan du ikke få ombord dagen før,
og den må låses inn på langtidsparkeringen (koster 50,-
for ei natt). Her viste DFDS seg fra sin gode side, og jeg ble låst
inn kl 14. Parkeringen åpnet egentlig ikke før 19.15 - i
forbindelse med at fergen la til land. Takk til DFDS for at jeg på
den måten fikk mulighet til å spise litt god mat, og se T3
på kino!
Du slipper om bord i fergen når de har vasket ferdig - mellom 21
og 22 på kvelden. Om morgene nøt jeg en god frokost, og trillet
så kajakken ombord. Mange lange blikk. Da blåste det nesten
20 m/s. Jjeg var ganske glad for at jeg ikke hadde våknet på
Knippelholmarna, men lå trygt forvart inne på fergen... Kvinnen
med liten k ble så bindt godt fast, og var klar for overfarten til
Kristiansand. I 13-18 m/s....
Denne reisebeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no
3.9.2003
|
Kanot
I Sverige kaller de fleste kajakken for "kanot" selv om det
jo heter "kajak" også på svensk. Her er billetten
jeg fikk når jeg skulle ombord i fergen:
Kart
Jeg brukte sjøkart (Vinga - Göteborg 9313 NE. 1:25 000) fra
Marstrand og ned, hovedsaklieg fordi Gröna kartan 7B SV Göteborg
var umulig å oppdrive. Du bør helt klart ha en av delene.
Fint med sjøkart for å se leden, og fint med Gröna kartan
(1:50 000) for å se formen på landskapet (denne kartserien
har 5m ekvidistanse).
|