Tips:
Innpadlingen til Gøteborg

Veldig få har padlet inn til Frihamnen i Gøteborg. Iallfall virker det sånn når jeg spør meg rundt... Derfor er jeg ganske spent for det siste stykket inn til Gøteborg. Byen er jo langt fra noen landsby... Her er det store passasjerferger, tankbåter og lastebåter på rekke og rad. I forhold til dem blir en kajakk VELDIG liten. Nedenfor har jeg samlet mine erfaringer, det gikk nemlig veldig bra!

Av Lars

En blir liten i kajakk...Først om opplevelsen: De siste 10 km med padling representerer en kolossal forskjell fra den fantastiske skjærgården en har opplevd lenger nord. Her er det industri, oljeanlegg, digre kajanlegg, vindmøller i vannkanten og enorme heisekraner. På langt nær noen estetisk nytelse som gir ro i sjelen. I etterkant skapte opplevelsen en "tilbake til sivilisasjonen"-opplevelse. Og motsetningen til mange netter i flott skjærgård gjorde det til en av de opplevelsene jeg husker best på min ferd fra Strømstad til Gøteborg. Det er nemlig ganske spesielt å padle rett foran kjempebåter som ligger til kai. Når båten er et par hundre meter lang, og 40-50 meter bred, så blir kvinnens mål (5,91 lang og 57 bred) ganske pinglete i forhold... Godt at alle de båtene jeg padlet forbi lå fortøyd.

Padlerute:
I grove trekk står padleruten i dagboka fra turen. Nordre älvs fjord nord for Gøteborg kan være grei å ta i rolig vær. Særlig med vind fra vest. Denne gikk jeg før kl 08 den morgenen jeg padlet til Gøteborg. Så hopper vi til syd på Krossholmen - det er da det begynner. Ved vind fra sørvest kan dette strekket være utsatt. Jeg gikk så til Brureskären, og hadde da god utsikt til oljeanlegget på Risholmen og Torshamnen. Det var litt vanskelig å se om det var bruker eller oljeledninger som gikk rett over vannet, men det er ledninger. I kajakk kan du passere under disse mellom Risholmen og Torshamnen. Leden inn til anlegget går mellom Brureskären og Torshamnen, så ta et godt overblikk her før du legger ut! Her ble jeg også nedrent av en del "tupperware-fartøy" med store motorer. Menn i dress som demonstrerte båter for potensielle kunder. De dreit langt i en liten kajakk, bare de fikk vist frem potensen i båten. Sikkert en uheldig dag - de kan jo ikke drive sånn hele året... Mellom Torshamnen (som ligger på Hjärtholmen og Risholmen (St. på sjøkartet) er det grunt, og du får være i fred. Du runder ei vindmølle helt sør på Risholmen, og her kan det være utsatt med vind fra sørvest Knippelholmarna - utsikt mot vindmøllen syd på Risholmen.igjen. Så fortsetter du øst til Knippelholmarna. Her gikk jeg i land for å tisse, og da gikk en diger passasjerferge fra Stena forbi. Faktisk var den det eneste store skipet jeg så i bevegelse. På Knippelholmarna er det fine sandstrender og flere gode teltplasser. Helt klart en mulig teltplass før en tar siste takene inn til Frihamnen tidlig om morgenen! Så padlet jeg videre østover, og gikk nord for Nya Älvsborgs fästning. Her anbefaler jeg å ta en liten pause på nordøstsiden. Da har du oversikt inn til Älvsborgshamnen rett i nord og den digre (ca 1200 m) Skandiahamnen i øst. Jeg måtte forbi begge disse. På over to km kai lå det bare et par båter. Disse hadde fortøyningsliner i land, og det kom ikke røk fra skorsteinen på noen av dem. Et godt tegn. Jeg gikk 50-100 meter på utsiden av havnen. Hvis noen skulle få behov for å starte, så var jeg godt synlig. Husk også på å sjekke at det ikke er båter på vei inn. De kan antagelig komme ganske brått bak festningen. En titt i kikkerten fra toppen av Knippelholmarna vestover er sikkert ikke å forakte... Da skulle du ha full oversikt. På enden av Skandiahamnen ligger Skarvikshamnen. Her var det noen enorme båter. De lå også i ro. Når denne er passert er du i le for sørvest, men fortsatt kan vestlige vinder skape urolig sjø. Spesielt fordi du nå begynner å merke strømmen fra Göta älv. Den er ganske sterkt under Älvsborgs bron. Mellom en og to knop. Derfor går det ikke så fort oppover elva. Hold godt til venstre, helt inne mot land, og du kommer etter nesten to kilometer til Sannegården. Her går Framme! Lindholmen i Gøteborg.det et langt basseng inn. Derfra er det en kilometer til Lindholmen. Her ser du navnet både på bygg og på stoppestedet til båtene som trafikkerer elva. Først er det stentrapper, og så får du trebrygge både rett til høyre for stoppestedet. Her gikk jeg i land. Fra land så jeg at ved å padle enda hundre meter kunne jeg gått i land foran kontoret til Ericsson. Det aller enkleste hadde likevel vært å fortsette enda en kilometer. Forbi det store skipsverftet øst for Lindholmen. På baksiden av dette finner du et diger svart glasshus det står Hasselblad på taket av. Her var det flotte trebrygger som jeg så fra båten på vei hjem. Da er det bare 800-1000 meter å trille kajakken fram til DFDS.

Ved å følge denne rute passeres aldri hovedleden. Men, du må passere ledene inn til Risholmen og inn til Skandiahamnen. Her er det viktig å holde utkikk. Hvis du skal ta en annen ferge, så ligger Stena-terminalen på sørsiden av Göta älv. Litt før Frihamnen, ved operaen. Her er det enkelt å komme i land på flytebrygger fikk jeg vite. Kryssing av leden i Göta älv kan foregå flere steder, men jeg ville anbefale å krysse rett mot operaen, slik at du har god oversikt både over terminalen og oppover/nedover i elven. Båtene som frakter passasjerer i elven kjører ikke i 5 knop. Vær forsiktig!

Fra min leirplass på St. Överön og inn til Lindholmen brukte jeg drøye timer i kajakken. Inkludert pauser underveis. Været var bra.

Praktiske opplysninger
Stena på vei ut mens jeg tisser på KnippelholmarnaDu er kanskje vant med å ha tisseflaske i kajakken. Det er ikke jeg. Nå var jeg ute av båten på Knippelholmarna, men jeg var spent på denne siste delen av padleturen. Da må jeg som regel på do også. Stadig vekk.

Jeg fikk tak i ei vannflaske med litt større kork dagen før. Ha litt vann i flask, stikk utstyret nedi, og la det stå til. Så er det bare å skylle flaska og padle videre. Dette funka, og det var deilig å kunne gjøre alt til vanns...Tissing på land langs Göta älv er et litt større prosjekt. Der det er fine brygger, passer det seg svært dårlig å tisse...

Dessuten er det langt, og litt sjokolade/kjeks lett tilgjengelig kommer godt med. Fra Krossholmen og inn er det ca 12 kilometer, og dette er ikke padlet i en fei. Ta høyde for at du må ligge og vente på båter og at strømmen i mot kan være sterk.

DFDS
Jeg ringte DFDS (031-650 650) på mandagen (ferge gikk torsdag). Da fikk jeg nesten bestilt billett første gangen. Mobilsamtaler i utlandet blir som regel brutt etter ei stund. Så var det å begynne forfra igjen. Denne gangen fikk jeg et referansenummer, men ingen pris (bare at det ville bli dyrere enn første gangen).

Det tok lang tid å finne ut av kajakken, men den gikk til slutt som sykkel (gratis!). Stena tar den inn som motorsykkel, og dette koster penger. Herved oppfordres Stena til å innføre samme praksis, og på den måten hedre transportmidler som drives av egen muskelkraft!

Da jeg kom frem til DFDS hadde billetten blitt enda dyrere, men jeg måtte jo hjem... Uansett var det ikke snakk om store beløp. Totalt betalte jeg 885,- SEK for reisen, lugar og frokost. Hemmeligheten er nemlig at du kan ligge over på fergen natten før avgang, og få deilig frokost ombord. Dette hadde jeg bestilt, så slapp jeg å padle tidlig (det var før jeg fikk vite om Knippelholmarna, men tror jeg hadde valgt samme løsning igjen).

Forsvarlig bundetSå var det kajakken. Denne kan du ikke få ombord dagen før, og den må låses inn på langtidsparkeringen (koster 50,- for ei natt). Her viste DFDS seg fra sin gode side, og jeg ble låst inn kl 14. Parkeringen åpnet egentlig ikke før 19.15 - i forbindelse med at fergen la til land. Takk til DFDS for at jeg på den måten fikk mulighet til å spise litt god mat, og se T3 på kino!

Du slipper om bord i fergen når de har vasket ferdig - mellom 21 og 22 på kvelden. Om morgene nøt jeg en god frokost, og trillet så kajakken ombord. Mange lange blikk. Da blåste det nesten 20 m/s. Jjeg var ganske glad for at jeg ikke hadde våknet på Knippelholmarna, men lå trygt forvart inne på fergen... Kvinnen med liten k ble så bindt godt fast, og var klar for overfarten til Kristiansand. I 13-18 m/s....


Denne reisebeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 3.9.2003

Kanot
I Sverige kaller de fleste kajakken for "kanot" selv om det jo heter "kajak" også på svensk. Her er billetten jeg fikk når jeg skulle ombord i fergen:

Billett

Kart
Jeg brukte sjøkart (Vinga - Göteborg 9313 NE. 1:25 000) fra Marstrand og ned, hovedsaklieg fordi Gröna kartan 7B SV Göteborg var umulig å oppdrive. Du bør helt klart ha en av delene. Fint med sjøkart for å se leden, og fint med Gröna kartan (1:50 000) for å se formen på landskapet (denne kartserien har 5m ekvidistanse).