Sol, sol, sol - blir du med til Dvergsøya i kajakk?

Dette var SMS-meldingen Beate fikk klokka 10 om morgenen. Etter å ha arbeidet til klokken 5 om natten, var hun ikke helt klar. Men, det ble padling i sol til Dvergsøya likevel!

Av Lars

Nydelig sol - endelig!Litt kryssing av fingre var det nok, for vi avtalte start klokka ett. En høst med kontinuerlig regn, gjør de få soltimene en kan få utrolig verdifulle! Sola holdt seg den, og litt forsinket gikk vi ut fra Nodeviga. Beate kunne høres lang vei på hosten, men den jenta lar seg ikke stoppe av en simpel forkjølelse! :)

Vi ville vestover, og tok sikte på den nydelige bukta og kanalen mellom Sjursø og Prestø. Denne hadde jeg padlet motsatt vei med MoNo da vi var i Korsvika. Se "T/R Korsvika siste dag i november 2000" .

Det var veldig stille og fint denne dagen, og inne i lagunen var det helt stille. Fargespillet i himmel og hav var helt utrolig. Stemningen var skikkelig nydelig, men noen hostekuler langt nede i brystet hos padlekollegaen ga signal om at vi fortsatt var i denne verden. Hvis ikke kunne vi nesten vært en del av et maleri!

Vi padlet ut av lagunen, og lag kursen mot nordenden av Dvergsøya. På veien passerte vi en liten holme full av skarver. Holmen heter Tue, men er ikke store greiene. I det hele tatt har vi sett mye skarv her nede i det siste. Både den og Hegra er flotte å se på fra havkajakken, og ofte kommer vi ganske nærme.

Padlerute:
Start fra Kajakklubbens lokaler i Nodeviga i Kristiansand. Deretter på østsiden av Odderøya, og kurs rett mot kanalen mellom Sjursø og Prestø. Deretter ganske rett sørover til nordspissen av Dvergsøya. Så et langt kryss tilbake - nord-nordvest til Odderøyas sydspiss, og vestsiden tilbake til Nodeviga..

Distanse:
5,2 nautiske mil

Beate i blålys ved OdderøyaVed nordenden av Dvergsøya snudde vi, og satte snuten rett mot Odderøya. Strekket over er ganske langt, og det var svak motvind. Vi festet luene litt bedre, og la avgårde.

Da vi nærmet oss Odderøya kunne vi virkelig merke strømmen fra Otra. Vi lå på åra, men det ga ikke det helt store resultat. "Vi står jo nesten stille," sa Beate, og jeg var enig. Litt ekstra krutt fikk oss over på østsiden av Odderøya, men strømmen må ha vært på nesten et par knop.

På Odderøyas østside er det, som nevnt i Korsvika-historien over, en flott kanal. MoNo tok et flott bilde av undertegnede her på forrige tur, og denne gangen skulle vi repetere motivet. På ettermiddagen blir det veldig blått og fint lys her inne, og svabergene rammer naturlig inn padleren.

I det hele tatt en flott tur, og i rolig vær kan den anbefales alle. Hvis strømmen fra Otra blir for sterk kan turen legges på vestsiden av Odderøya på tilbakeveien. Det blir litt lenger, men ikke noe av betydning.

Denne turbeskrivelsen ble publisert på adrenaline.no 20.12.2000.